Fuldlimning af trægulv på beton med gulvvarme

Jeg har brug for jeres erfaring mht. fuldlimning af massivt trægulv på nyt 50m2 betongulv med indstøbt gulvvarme.

Jeg har tænkt mig at købe et brugt, massivt trægulv og fuldlime det direkte på betonen, hovedsaligt pga. den gode, døde lyd det giver i forhold til et svømmende gulv. Derefter skal det (sandsynligvis) slibes og efterbehandles. Bemærk: der er ikke plads til strøer, så gulv på strøer er ikke en mulighed.

Men jeg vil godt høre jeres råd og erfaringer med dette.

  • Er nogle træsorter bedre egnet end andre? Er blødere træ bedre end hårdt?
  • Egner et massivt bøgetræ-gulv sig f.eks. til opgaven?
  • Hvordan kan trægulvet arbejde (udvide sig / krybe) når det er fuldlimet?
  • Egner lamelgulv sig også til denne opgave?
  • Hvilken lim er bedst?
  • Virker limen som dampspærre?
  • Andre ting jeg bør vide?
  • Kan i overhovedet anbefale fuldlimning til denne opgave?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil prøve at give et par erfaringer baseret på fuldlimning af gulv, dog på spånpladeundergulv - men principperne er vel ens.

Største forskel er vel faktorer som fugtighed i undergulv og vedhæftning.

Jeg vil egentlig anbefale at tage kontakt til f.eks. junckers, en af deres konsulenter eller tekniske rådgivere vil kunne give dig helt klare svar. (god gratis forbrugerrådgivning før et evt køb;-) )

Humlen i fuldlimning ligger i selve limen, der er tale om en særlig elastisk/fleksibel lim som arbejder sammen med træet - limen er også dyr. Selv har jeg brugt for omtrent 6000,- for 120m2 gulv. Kan vel variere efter undergulvets sugeevne.

Om der er tale om massive eller lamelopbyggede gulvbrædder er vel ikke afgørende for montagemetode, snarere om der er tale om gulvvarme eller ej. Generelt vil masive gulve arbejde mere end lamel, grundet opbygningen af lamel gulve hvor træfibrene ligger på kryds i lagene.

Producenten af gulvbrædderne anviser typisk den lim som bør/skal anvendes for at garantiforpligtigelser mm opfyldes.

Der limes mange gulve i stærkt trafikerede lokaler, så montagemetoden er dokumenteret god, funktionel og holdbar.

Min egen erfaring er at du får et meget stabilt gulv, med en særlig solid "trædefornemmelse" - spørgsmålet er om det er for "hårdt" til dagligt brug. Ingen tvivl om at det vil slå hårdt, når et barn falder, eller andet skrøbeligt ryger på gulvet.

Stod det til undertegnede ville jeg gøre som du planlægger, der er jo i mange hjem af idag hårde gulve i husets opholdrum.

Når du planlægger at gå efter brugte brædder, kan du jo google "parketlim" for at finde forskellige limleverandører, det vil givetvis ikke være betydende for det færdige resultat om der står det ene eller andet navn på limspanden - når blot limen er en fleksibel/elastisk slags der er lavet til formålet.

En praktisk erfaring jeg har gjort ved lægning af fuldlimet gulv, er at arbejdet går hurtigst hvis man tilskærer og udligger brædderne først, derefeter ligger dem tilbage i en stabel således at de ligger parat i den rækkefølge de skal ligges.

På den måde kan der påføres lim i omtrent 1m bredde (rækkevidden bestemmer) ad gangen, hvilket var en fordel i i forhold til limens åbningstid mm. for den lim jeg brugte.

Limen hærder som følge af samspil med luften, limen i spanden begynder også at tykne når først spanden er åbnet - også selvom låget ryger på efter hver påsmøring - så det er en process der skal afsluttes i samme arbejdsgang den er påbegyndt.
plougmand, mange tak for dit uddybende svar og kommentarer. Det er godt læsestof, når jeg nu ikke har prøvet det her før.

Prisen for limen overrasker mig. Den er dyr. Men løsningen tiltaler mig meget med dens fordele, så det må jeg nok affinde mig med. Jeg må ud på nettet og søge information om lim. Jeg skal have afgjort om der er indbygget dampspærre i limen. Jeg skal også have fundet ud af, om det nye betondæk skal tørre i månedsvis, før jeg kan påføre lim.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

når der er tale om gulve snakker man generelt ikke om dampspærre - men derimod om fugtspærre. Og fugtspærren kan faktisk erstattes af et flydende epoxy produkt. Jeg kan ved gud ikke huske hvad det hedder men der er noget stads der giver hovedpine indtil der er tørret op. Mener bl.a. Danalim laver der

vi bruger normalt den slags hvis der ikke er tid til at vente i flere måneder på at nystøbt betongulv tørre ud - og der er der jo sældent i nybyggeri.

Danalim laver noget der hedder MS Parketlim 268. Det er ifølge Danalim både elastisk, hurtighærdende og fugtbremsende. "Fugtbremsende"... det lyder som en halvdårlig fugtspærre :) Men ok, jeg tror ærlig talt ikke at en fugtspærre er specielt nødvendigt i et korrekt udført betongulv, med gulvvarme og ca. 300mm styrolit der er tilpasset perfekt i samlingerne.

Man skulle tro at fugt fra jorden altid vil trænge op nedefra, selv igennem de mindste sprækker i styrolit'en og fugte betonen. Men i vores hus har jeg haft mulighed for at undersøge afretter-sandet, der ligger UNDER styrolit'en, i et betongulv magen til ovennævnte, som vi etablerede og støbte for et år siden. Sandet var knastørt, så tørt at det skulle have et lille slag, for at bryde den form det nu var i. En fugtspærre oven på det gulv, synes derfor fuldstændig unødvendigt.
hejsan! Det produkt kender jeg ikke - men det lyder da som en 3i1 løsning . Det produkt jeg omtalte fungerer udelukkende som fugtspærre og der vil efterfølgende skulle smøres en gang lim på gulvet
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce




  • Er nogle træsorter bedre egnet end andre? Er blødere træ bedre end hårdt? >> Hårde træsorter og kernetræ er bedst, de udvider sig mindst,
  • Egner et massivt bøgetræ-gulv sig f.eks. til opgaven?  >> ofte
  • Hvordan kan trægulvet arbejde (udvide sig / krybe) når det er fuldlimet? >>> jeg har set nogle skrækkelige ekseempler på dette med kæmpe svindrevner. træet udvider sig klart mest i bredden, op til 5%, mod 0,1 % i længden.
  • Egner lamelgulv sig også til denne opgave? >> Ja
  • Hvilken lim er bedst? >> meget lidt forskel, men brug den producenten anbefaler
  • Virker limen som dampspærre?, >>> Nej, der skal separat dampspærre under, beton kan afgive fugt i mange år.
  • Andre ting jeg bør vide? >>> Løsningen fungrer bedst hvis temperaturen / fugtigheden er nogenlunde konstant, hvis eks gulvarmen slås fra om sommeren, kan træet optage fugt og udvide sig.
  • Kan i overhovedet anbefale fuldlimning til denne opgave?>>> jeg vil kun anbefale det hvis det laves efter en fabrikants anvisninger og har deres garanti hvis noget går galt.


Tidligere Hus fabrikant, nu rådgiver på  byg huse selv projekter

Jeg har med stor interesse læst tråden her.

Jeg står over for at skulle fuldlime massive ege stave i sildebensmønster. Huset er fra 1937, med støbt dæk mod kælder. Det er formentlig begrænset hvor meget restfugt der er i det støbte dæk. Nuværende gulv er planke på strøer / opklodset på beton dæk. Jeg forestiller mig at det nye gulv skal etableres med vandbåren gulvvarme på følgende vis.

Direkte på beton dæk (hvis planheden tillader det) gulvspånplade med fræsede spor til varmefordelingsplader og slanger, herpå endnu et lag gulvspånplade, men selvfølgelig uden spor. Det er sådan producenten af gulvspånpladen anbefaler det.

Herefter forventer jeg at kunne fuldlime de massive ege stave til spånpladen. Jeg er meget i tvivl om, hvor vidt jeg kan anvende en parketlim basseret på vand (som så vidt jeg kan se er den billigste), eller jeg skal anvende MS eller MSP type, vist typisk basseret på silikone. Det er produkter fra DANA lim jeg har kigget på.

Såvel den vandige som den ikke vandig baseret har ifølge datablad stor elasticitet.

Hvilken er at foretrække til mit formål?


Hilsner Ole
Hvorfor ikke strøer igen?
Og ingen varmeisolering under gulvvarmen? Det er helt tosset og tæt på kriminelt! .o)
Og det er s.... svært at udlægge sildebensparket. Og det gør det næppe nemmere at det skal limes!
Skrevet af Sitting Bull på 06 nov 2012 11:53
Hvorfor ikke strøer igen?
Og ingen varmeisolering under gulvvarmen? Det er helt tosset og tæt på kriminelt! .o)
Og det er s.... svært at udlægge sildebensparket. Og det gør det næppe nemmere at det skal limes!

Sildeben på strøer, kan man det?

Varme(isolering) var at foretrække, ikke mindst af hensyn til støj, men der er ikke plads. Og i det at der er kælder under, så er varmen trods alt ikke helt spildt, kriminelt eller ej. Varme og ventilation er vigtige ingredienser til en sund kælder er min overbevisning :-)

Og hvor svært kan det lige være at lime nogle lister på en spånplade, i et bestemt mønster ;-) (læs - jeg er ikke i tvivl om at det bliver en udfordring, men er fast besluttet på at tage den op)

Hilsner Ole

Man kan godt ligge sildebensparket ud direkte på strøer, men det jeg mente var blændgulv på strøer hvorpå parketmønstret udlægges!

Jeg burde naturligvis ha' gættet at der var kælder under dit gulv! .o)

Måske er det bedst om du gør dine egne erfaringer med limningen.
Og jeg kan ikke helt gennemskue kombinationen af gulvvarme og flydende blændgulv for sildebensmønster. Men sømning ned i gulvvarmeslangerne er næppe løsningen! :o)

Men prøv evt. at gennemgå nedenstående;

http://horningfloor.dk/
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også