Anekdote fra det virkelige liv

Efter en del arbejde med bund - fribord - motor osv osv.. oprendt dagen hvor alt liiige skulle checkes igennem inden kranen kommer og løfter båden i det rette element..
Drejer nøglen og forventer lyden af startmoteren der snurrer .... Nada - absolut ingenting.. Nåee, har vel glemt at slutte strømmen til - bummelum...

Nej - det hele var som det skulle være - nynner en sømandsvise og det er ikke "Der var et yndigt land"...

Skulle man lige finde multimeteret og måle på batterierne.......... NUL - TOM - SLUT

Checker lige batteriet i multimeteret - fint...

Jamen for pokker da - startede jo motoren for 14 dage siden... Systematisk begyndte jeg at rode med ledninger - stik og andet elektrisk - havde jo revet alt det gamle uduelige ledningsnet fra forrige ejer ud tillige med kontaktpanelet..

Gisp - to forkullede ledninger som løber langs kølsvinet ramte mine øjne som en forhammer.. Opdager min egen fadæse hvilket bibringer varme i kinderne.. - Der hvor enderne BURDE have været isoleret lå de næsten svejset fast til motorblokken...

Egen morale: Når der rodes med el ombord - husk da at afmontere polsko 

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da du (heldigvis) ikke har lukket denne tråd (også), vil jeg tilføje, at sådan "ein ding" kan medføre eksplotionsfare fra batteriet og brand. Jeg oplevede lidt af det samme, da vi søsatte, båden var ikke helt tæt, og en tandstik eller "splint" satte sig i impelleren på lænsepumpen, og da vi opdagede det var vandet steget til enden af kablet fra aku. Hele bunden var dækket af et blåligt lag rester af kabel, og jeg gruer stadig for resultatet, hvis der samtidigt havde været letantændeligt materiale i nærheden.
Men ellers er moralen vel også noget med en hovedafbryder tæt på aku, og noget sikringsværk - min lærdom har i hverttilfælde været, at vand leder sgu lige så godt som jern

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej Venner

Det kan jeg skrive under på. Jeg har trukket ny el ombord på Lunaen, Meget fint, også 220 v. med Tystorlader og hele molevitten. Det gik rigtig godt i 4 år. En weekend i efteråret var jeg nede og kigge til båden lørdag: ingenting. Søndag: Ingen ladestrøm, første tanke er at der er en eller anden idiot der har taget mit stik ud af kontakten og sat sit eget i. Der var nogen der havde taget mit stik ud, men kontakten var tom. Ned i båden og kigge: Jeg har hele sæsonen haft et fordelerstik siddende i kontakten ombord, med det resultat at kontakt og stik var totalt brændt sammen, heldigvis var der ikke noget letantændeligt i nærheden ellers ingen Luna idag.

Har nu lavet et nyt 220 v. anlæg med egne sikringer og hpfirelæ ombord. Man bliver jo heldigvis klogere engang imellem.

Mvh Finn

Gerhard>Beklager hvis jeg har været lidt hurtig i optrækket mht lukning - spørger du Das ûberkommando fås et helt andet svar...

Finn Gevind>230volt er bestemt ikke at spøge med så rigtig god idé med HFI og egne sikringer..

Dog lidt trøst at andre også kan være midlertidige senile - og gerne skrive det i sådan en tråd som denne - så andre kan huske lidt om sikkerhed og ikke begå de samme fejl, som vi..

Har fået renset soden af og fjernet de sørgelige rester af udglødet kobber - til alt held er intet smeltet - andet end isolationen på ledningerne og dele af min lillehjerne...

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis