båd fra bunden

hej. jeg er lige flyttet, nu har jeg privat stand og bade/bådebro. så jeg vil naturligvis gerne have en båd. jeg ved absolut intet om både udover at det er hyggeligt at sejle:-) jeg har aldrig haft en og kan se jeg ikke har råd til dem jeg vil have. Så jeg overvejer at bygge en. Men hvis det skal gøres, skal det også gøres ordentligt! Jeg havde overvejet at bygge en runabout i john hacker stil, men kan ikke lige overskue hvor meget vedligeholdelse der er ved sådan en. Derfor er jeg ved at overveje om jeg skulle forsøge mig med et glasfiber projekt istedet. Men der er mange ting jeg ikke ved. Hvis jeg først bygger bunden i træ og støber ovenpå det, kan jeg vel efterfølgende tage det støbte af og bruge som form, ikke? kan man lave en båd i rent glasfiber eller skal der forstærkninger til? og skal de støbes ind i glasfiberen eller er det nok det er på den ene side? Jeg vil helst holde den i ren galsfiber, da jeg tror at det giver længere levetid at der ikke er flere materialer til at arbejde med hinanden. Hvor tykt skal glasbiberen være? kan se at nogle både har to skrog, hvordan ved jeg om det er nødvendigt? skal den støbes med huller til at vand kan løbe fra? osv. mvh daniel

29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

hvorfor kan det ikke betale sig? hackerstilen er jo kun hvis det skulle være en træbåd, men som sagt jeg ved ikke om jeg tør da jeg ikke ved hvad sådan en kræver af vedligeholdelse efterfølgende. der skal ikke være overnatningsmuligheder da der omkring 30 km til den anden ende af åen med et par søer undervejs.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Fordi det er dyrt...
Det er billigere at købe en brugt end at bygge en ny selv.
Hvor mange penge vil du bruge på projektet ?
jamen det er jo noget af det jeg prøver at finde ud af. er det billigere at bygge mahogny runabout?
Nej det er ikke billigere.
Når folk bygger en båd selv, er det somregel ikke pga. økonomien,
Det er mere for at gøre det selv.

Dette projekt løb op i 10-15000,-
http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=635&ipc=14250
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af kingdalle den 15-04-2009 12:17

hej. jeg er lige flyttet, nu har jeg privat stand og bade/bådebro. så jeg vil naturligvis gerne have en båd.


Til lykke med stranden. Måske det vil være bedst at starte med at bygge et skur eller lignende - nede ved vandet - hvor du kan sysle med bygningen. Det vil være praktisk at have. Helst noget robust - for det tager formentlig ret lang tid at bygge en båd.

Ellers vil jeg foreslå at du læser om bådbygning. En søgning på "building a boat" gav dette link og dette link. På engelsk kaldes glasfiber GRP (Glass Reinforced Plastic).

Det er naturligvis kun to links, og der er masser af andre du kan studere. Du kan også købe bøger, planer og instruktionsvideoer som kan give dig ideer om projektets omfang.

Der kan være ret stor forskel på materialepriser fra Danmark til udlandet, og f.eks. epoxy behøves ikke netop blive købt hos en marineforhandler. Det kan godt betale sig at undersøge leverancer fra f.eks. Polen, England eller andre lande. Selv USA kan være fornuftigt.

Anyway - god fornøjelse, uanset om du vælger at bygge fra bunden, renovere (det tror jeg er lettest at komme igang med til en rimelig pris) eller købe fra ny. Det er fedt at sejle!

WS

Mine forældre bor under 10 km væk med en dobbelt garage som det kun er mig der bruger :-) så det bilver nok der. på http://www.svensons.com/boat/ er der også nogle forskellige jeg har kigget lidt på. Bl.a. den der hedder rebel, pm 38 og cobra. Hvad ville sådan et projekt koste? uden moter (min svigerfar har et par stykker til at stå, den billigste løsning)... Holder de designs mere end en sæson hvis de ellers er ordentligt byggede? og er de farlige? En del af grunden er også at jeg elsker at bygge selv! Hvad vil det koste i materialer at bygge en hacker inspireret inboard mahogny runabout? tak for linksne, jeg prøver at kigge på dem.
Skrevet af kingdalle den 15-04-2009 13:31
på http://www.svensons.com/boat/ er der også nogle forskellige jeg har kigget lidt på. Bl.a. den der hedder rebel, pm 38 og cobra. Hvad ville sådan et projekt koste?

Prisen står der jo allerede: $ 38 :) Det er  jo et fornemt link for folk der gerne vil bygge selv.

Prøv at skrive listen på side 6 ind i en e-mail og send den til et par byggemarkeder i nærheden for at få et tilbud. Du skal nok lige omregne fra tommer og fod til millimeter og meter, men ellers vil de vel kunne give et samlet tilbud. Ellers kan du selv regne sammen ved at finde et byggemarked på nettet (f.eks. Byggestore.dk).

Bjælkerne der er brugt er fyrretræ og der er brugt udendørs krydsfiner i noget der ligner 6 mm (sider, dæk og bund), 10 mm (bund planker) og 12 mm (hæk og sæder). Det lyder ikke specielt dyrt.

Hvis du ender med at ville sikre samlingerne med glasfiber - og det vil nok gøre en del for holdbarheden - kan epoxy købes i f.eks. England. Det ser ud til at være noget billigere end i Danmark.

Husk at tage billeder og beskriv projektet hvis du går i gang med det - det ser da supersjovt ud, og det må være helt vildt cool at sejle i en båd man selv har bygget (hvis ellers den sejler ordentligt altså :) ).

God fornøjelse!

WS
hm, jeg har mig for at være uenig med jsø. jeg tror måske jeg at jeg vil prøve at starte med en af de små både fra http://www.svensons.com/boat/ (jeg er helt pjattet med den side). så kan jeg altid give mig i kast med et større projekt hvis det går godt :-) Lige et spørgsmål fra nørden, men hvad er forskellen på at behandle en træbåd med epoxy og på at give den glasfiber?
Uenig..
jeg synes da at det lyder vildt interresant med sådan et projekt.
Jeg ville gerne selv, men jeg nøjes med at renovere.
Jeg svarede i forhold til at du ikke ville bruge så mange penge på projektet, så mener jeg stadig det er billigere at finde en båd man selv kan sætte i stand.

Glasfiber/epoxy
Glasfiber er de måtter du bruger til at lægge i epoxy eller polyester.
polyester er billiger end epoxy.
epoxy er stærkere end polyester, men hvis du bruger epoxy kan du ikke senere reperere med polyester.
En blank maghony damper kan som slutfinish sprøjtes med epoxy så den står helt blank og er lige så hård/modstandsdygtig som en gelcoat.

Jeg ville bruge måtter og polyester i alle indvendige hjørner hvor båden er skruet sammen.
(som WS foreslår)
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også