Marinefiner.

Halløj lystige svende.

Jeg sidder og roder med en udbedring af rådden balsa og en flænge i ydre glasfiber omkring bagbord røstjern.
Balsa'en er ca. 10mm tyk mellem glasfiber lagene. Jeg har flere steder nu læst, at man kan erstatte balsa'en med "marinefiner". Det er dog ikke lykkedes mig, at gennemskue endnu, hvad præcis den betegnelse dækker over.
Indtil videre tror jeg det har lidt med limningen at gøre, men er der mon nogen der kan hjælpe mig med en forklaring på, hvad præcis "marinefiner" er og hvor jeg kan købe det?

/Henrik
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Henrik.
Marine finer = vandfast krysfiner, og med vandfast menes at den er koge fast. D.v.s. at smed du en stump i en gryde kogende vand må limen ikke slippe fineren.
Den fineste kaldes Playwood og er hunde dyr, jeg har ofte brugt en Østen krysfiner der er af mahonig og også kogefast, men til en 1/4 af prisen på Playwood.

V.h.  Håndværkeren
Jeg har længe gået og skulet til østenfiner og har tænkt DET må satme være fint nok.
Under den røstjernsudbedring jeg er igang med nu skal jeg skifte skottet ud, da det har fået for meget vand til at holde på noget røstjern. pænt ser det jo heller ikke ud.
Nu har jeg så fået min forklaring og jeg tror skisme jeg starter med at lime en plade østenfiner i dækket under fiberen som sandwich materiale.

Tak for det :)

/Henrik
Hej Henrik.

Jeg har købt marinekrydfiner her hos Bowa. Det koster da lidt, men kvaliteten er god og de limer efter en engelsk standard. Ligesom håndværkeren skriver.
http://plywood-dk.o2d.dk/

Jeg har en prisliste jeg kan tage med i havnen. Vi ses.

Allan
Østen-finér - hvor køber man sådan noget henne? Vi har fundet det i mange netbutikker, men forhandler f.eks. Bauhaus det også, eller skal man i en decideret trælast?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Østerbro Trælast

De udmærker sig også ved at have stumper så man tit kan finde et stykke i den størrelse og tykkelse man skal bruge uden at købe en hel plade.

Annonce
Skrevet af albino den 17-04-2009 07:16
Østen-finér - hvor køber man sådan noget henne? Vi har fundet det i mange netbutikker, men forhandler f.eks. Bauhaus det også, eller skal man i en decideret trælast?

Jeg er ikke sikker, men jeg ved at enhver trælast/byggemarkede har det liggende.
Ferrywood som ligger mellem Taastrup og Hedehusene (Roskildevej 208)er som regel billige. en plade 12mm på 122x244 koster 250,00 kr. kig på hjemmesiden ferrywood.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis