Opvarmet Kobber-rør

Hey, Jeg har planer om at lave en lille maskine som jeg desvær ikke kan fortælle hvad skal bruges til endnu men, jeg har brug for lidt hjælp:

mit problem er at jeg skal have opvarmet et lille ø8mm (70mm langt) kobber-rør i maskinen.

jeg havde forstillet mig at man måske kunne snøre en form for glødetråd rundt om røret, men strøm er ikk min stærke side så jeg har virkelig brug for hjælp, evt. til andre metoder eller også bare til hvad jeg skal bruge for at kunne lave det på min løsning?

det eneste krav der er at selve maskinen ikke må fylde mere det 200x200x200mm og kobber-rørets ene ende skal være fri så man har adgang ind i røret!
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal det være 20 eller 400 grader varmt?
Skrevet af FrostDK den 14-04-2009 14:58
jeg havde forstillet mig at man måske kunne snøre en form for glødetråd rundt om røret, men strøm er ikk min stærke side så jeg har virkelig brug for hjælp, evt. til andre metoder eller også bare til hvad jeg skal bruge for at kunne lave det på min løsning?

Prøv at se om Ameritherm måske kan hjælpe dig. De arbejder med induktionsvarme og de tilbyder som service at vejlede om et projekt kan laves.

Hvis du gerne vil vide mere om induktionsvarme kan du klikke på fanebladet "learn" og så læse dig igennem menuen.

WS
Ganske lækkert link. men jeg håbede faktisk at der kom nogle forslag som man kunne lege lidt med uden at man skulle til at bruge en masse penge, evt. ved hjælp at ting og sager man har i hjemmet fx. kaffe maskiner eller andre ting i den dur!
Hvis du har en 'pind' svejser kan den muligvis bruges til at varme roeret op.
Forbind stel i den ene ende og 'haandtaget' i den anden ende af roeret og juster stroemmen til du har den temperatur du har brug for.

Alternativt saa har din lokale smed/VVS'er sikkert et apperat han bruger til at toe vandroer om vinteren som han ikke lige staar og har brug for lige pt.....


/Hideout


 

Annonce
Jeg fandt lige en gammel loddekolb blandt mit værktøj, hvis jeg nu bytter kobber-røret ud med et alu rør skulle det så ikke være muligt at varme det op ganske hurtig?
Hvad med en varm luft blæser på 2000w ??? og så blæse ind i røret

Du laver en transformator hvor du kan sno kobberrøret et par gange og bruge det som spole på sekundærsiden. Da volt/ampere forholdet mellem primær og sekundærsiden ændrer sig imed forholdet mellem vindinger på primær og sekundsiden, så kan du med med mange vindinger på primærsiden og kun de få vindinger fra kobberrøret på sekundærdærsiden opnå rigtig mange amperer (og få volt) på sekundærsiden og dermed vil røret blive meget varmt. Du behøver næppe tilslutte mere end en alm bilakkumulator på primærsiden for at opnå den ønskede effekt.

Jeg erindrer at vi i fysiktimen lavede transformatorforsøg, hvor spolen på sekundærsiden bestod af en cirkelformet kobberrand man kunne hælde vand i mens der var en "almindelig spole" på primærsiden. Kort tid efter der blev sluttet strøm til på primærsiden begyndte vandet at koge i randen på sekundærsiden.

Hvis du googler "transformator" får du masser af links til hvorledes en transformator er opbygget og virker.

Hov, jeg ser nu, at dit rør kun er 7 cm langt. Så ovenstående giver nok ikke megen mening. Skræl en gammel kaffemaskine istedet og sæt varmelegemet fast på røret.
Skrevet af FrostDK den 14-04-2009 18:09
Jeg fandt lige en gammel loddekolb blandt mit værktøj, hvis jeg nu bytter kobber-røret ud med et alu rør skulle det så ikke være muligt at varme det op ganske hurtig?

Nu skrev du noget med "så varm som en brødrister" og så tænker jeg noget der gløder. Så vidt jeg vd smelter aluminium inden det gløder.

Der er også en gas-mulighed. Det kan sagtens bygges ind i dine mål, men det tager noget længere tid.

Sig nu hvad det skal bruges til. Jeg lover ikke at sige det videre :)

WS
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis