Højtalervogn til Roskilde Festival

Hej alle

Jeg skal på Roskilde i år for 2. år i træk. Sidste år så vi mange med højtalerevogne, og derfor vil jeg gerne selv kunne bygge en, så jeg selv og vores camp i år har musik med til Roskilde.

Jeg har været inde på en masse sider og læst og læst og læst, og har da fået et par ideer hist og her.

Jeg har fundet et par højtalere:

http://img18.imageshack.us/gal.php?g=hjtaler2.jpg

Som har disse specifikationer:


150 W

3-vejs

25d: 30
De er lidt høje i det, men de skulle kunne spille temmelig højt, har jeg konkluderet ud fra deres effekt.

Jeg har desuden læst, at det ville være en god idé med to diskanthøjtalere, to skillefiltre, en subwoofer og en forstærker, da dette vil skabe en pragtsymfoni for lytterens lyttesans.
MEN jeg ANER ikke hvordan fanden jeg skal få det samlet!
Til at drive svinet har jeg tænkt på at købe 2 x 12 volts bilbatterier, men hvor finder jeg sådan noget henne? Og hvordan skal jeg få dem ladet op? Jeg kan få dem ladet op på festivallen, men kan jeg selv gøre noget, så de bliver ladet op automatisk?
Til sidst skal de kunne tilsluttes til en iPod, mp3-afspiller eller en anden enhed, som kun har brug for et jackstick.

Konkluderende kan man sige:

En højtalervogn, med god lyd, som kan holde i laaaaang tid, selvom den giver gas på fulde drøn, til en favorabel pris (intervallet 1000-2000, hvoraf højtalerne koster 750,-).
Please, kom med ideer, vis mig en tegning, skriv mig et kort, et eller andet, for jeg har virkelig brug for hjælp! Hvis i selv har prøvet at bygge noget lignende, ville jeg prise mig lykkelig hvis i kunne sende et billede eller vise nogle skitser.
- Man er vel naturvidenskabelig ;-)

Regards
Agernmagt

Rambo II:

"Sir, you taught me to ignore pain"

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tvivler KRAFTIGT på at du kan gøre det for 1250,- plus højtalere.
Lad os antage at du har en velegnet vogn. Enten en gammel møbelhund, en legevogn eller en sækkevogn... Doesn't matter. Lad os nu bare sige at du har den.
Så skal du lige have:

Batterier: 2-4 stk bilbatterier, gerne med mange ampere så de ikke skal lades op hver 10 min.
Inverter: Du skal kunne konvertere dine 12v til 230v med mindre du har et anlæg der kan køre på 12v
Anlæg: Du skal have noget der kan spille. Gerne noget med en forstærker i også. Det er ikke gratis, især ikke hvis du skal have med jackstick indgang og 12v.
Opladning: Evt. solceller til opladning, alternativt trafo. Opladning på en festival er normalt med 230v, ikke 12, så du skal lige kunne konvertere hvis du ikke bruger 12v solceller.
Ledninger: Du skal bruge et hav af ledninger, og husk at isolere dem godt, da det hele kommer til at sidde lidt for tæt og kan give brummen.
Montering: Skruer, træbeklædning, evt. regnslag osv. det skal der også til.

Men ellers virker det da ikke som en uoverkommelig opgave...
Jeg har fundet Batterier fra dette link http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59522795 som har 350 amperer. Tænker på at købe 2 af dem.

Jeg er ikke sikkert på hvad en inverter er, da jeg først lige er begyndt at fumle med emnet her for et par dage siden. Jeg har fundet to højtalere, som yder 130 W, hvilket jeg mener er temmelig meget, da jeg selv har et anlæg på 2 speakers på 20 w hver og en subwoofer på 50 W.
Højtalerne har to indgange, hvor der skal et "bart" stykke ledning ind i hver indgang, som så tilsluttes til subwooferen på mit eget anlæg. Skal jeg bruge noget specifikt for at kunne gøre dette? Jeg skal nemlig bruge det jackstick til at tilslutte min musikafspiller.
jeg fandt denne opskrift på et godt anlæg på nettet:
Headunit
Forstærker
Subwoofer
2x mellemtone højtallere
2x diskanter
delefiltre
Jeg køber to temmelig gode højtalere, så jeg regner ikke md at købe subwoofer, mellemtone højtalere eller diskanter.
Jeg ved ikke hvad delefiltre er. Kan du fortælle mig det?
Jeg går ud fra at jeg skal bruge en forstærker, for det er vel den som skal samle ledninger fra højtalerne til den, hvori jackstikket så sidder.
Det er det jeg går og fumler med, og jeg aner virkelig ikke hvor jeg kan finde disse ting, om jeg kan pille de ting ud som jeg har angivet eller hvordan jeg samler det. Nogle bud?

Rambo II:

"Sir, you taught me to ignore pain"

Har læst videre på nettet, og kan se at højtalere med et trevejs-system indeholder en mindst én bas, én diskant og én mellemtone og to delefiltre. Ergo skal jeg ikke bruge dem alligevel.

Rambo II:

"Sir, you taught me to ignore pain"

det har været oppe at vende en del gange tidligere,- og der var så vidt jeg husker ret udførlige instruktioner om hvordan sådan en kan bygges. Prøv søgefunktionen.
Så vidt jeg husker endte en med at købe en boomblaster i stedet for. Ikke alt bøvlet med at bygge den, den kan spille højt, der kan købes batterier til den, og man kan også tilslutte den til et bilbatteri hvis man vil det (med lidt fingersnilde)

mvh jan

Lavede lige søgningen for dig :)

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/forumid/6/postid/72652/view/topic/

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/forumid/6/postid/91881/view/topic/

det er lige til.... det sværeste som ikke kan klunses er en omformer til ca.500,- se harrald nyborg. . . vognen er til og bygge af hvad somhelst med
fire hjul. anlæget kan SAGTENS klunses på den lokale gnbrugsstation. oven i købet et med en kraftig forstærker som mange af de gamle er. så er der cd afspilleren. hvem har ikke en gammen dvd afspiller, de kan det samme. kabler er det mindste problem. jeg har alt hvad du skal bruge til og koble anlæget sammen. godt nok ikke den dyreste kvalitet, men de virker. så er der højtalerne, som kan købes eller findes under gratis ting i dba.dk. så et par dali med defekte diskanter i går. mon ikke der er et par der virker. det hele skal vel alligevel i en form for kasse og males, så regn og bajersjatter ikke finder vej til elektronikken. så hvis man er tilfreds med den slags, så er det lige til...

Hjorhoey

work hard at home, sleep hard at work.

Annonce
hjorhoey: Vil du så købe en omformer og sætte dvd-afspilleren i? Sådan at den kan sættes til bilbatteri..

<p>If it ain't working, well.... consider fixing it</p>
eftersom du har til hensigt at køre batteridrift bør du holde dig LANGT væk fra 220/240 volt - hertil vil energi spild være for stort og du vil opleve at dine batterier går flade efter kort tid.
ikke kun p.g.a. tabet ved konverteringen men alene fordi udstyr til 220/240 volt ikke er designet til at spare på strømmen - de bruger derfor nemt 100 watt/timen - et typisk bil batteri vil derfor være halvfladt efter blot 3-4 timers musik (i bedste fald)...

kig istedet efter bil udstyr som netop er lavet til 12 volt og hvor man har taget hensyn til at det ikke skal dræne bilens batteri alt for meget.
som forstærker kan du derfor udemærket bruge en aflagt bilradio som der sikket findes i rigt mål på dba/gog - gå efter en med linie indgang på bagsiden og vær ellers rimmeligt ligeglad med resten - nogle moddeller kan muligvis levere til en subwoofer - men ærligt talt, du vil splille i åben air og vil uden energi kilde ikke kunne spille det op - accepter derfor en lidt mindre fyldig lyd og nyd at du kan høre det i timevis uden at skulle lade op konstant.

højtalere kan ligeledes laves af et sæt billige bilhøjtalere - de har normalt en lav imperdance og en høj effektivitet - hvilket igen sikre dig et rimmeligt lydnivau.

alt i alt vil jeg tro at bilradio/forstærker vil stå dig i 2-300 kr
højtalere i 500 kr
batterier (2 stk parallel koblede) i 1000 kr (brugte dur ikke)
kabel til i ipod ca. 80 kr
evt. nogle mdf plader og lidt malling 2-300 kr
12 cvolt lader (til at lade batterier op igen) ca 200 kr
alt i alt 2400 kr
lyder lidt dyrt i mine øre - husk i øvrig på at udstyret formodentligt skal låses fast til andet en en teltpæl mens i er ude og høre god musik eller ligger og brækker jer...
bil batterier kan ikke tåle at aflades helt og skal helst være ladet op konstant for ikke at "falde sammen" - hvis du køre dem i bund kan du smide de 1000 kr ud efter festivallen som du gave for batterierne - de vil være døde efter ca 20 komplet afladninger - regn derfor med at at batterierne kun har ca. 40 % af den effekt de er opgivet med.
husk i øvrigt tykke kabler fra 12V BATTERI TIL RADIOEN her er det ikke nok med lidt lysnet ledning fra en brugt stander lampe - du skal op i min 2.5 mm2 og gerne lidt mere
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også