dårlig forbrænding på cylinder 2

Hej.
Nu har jeg kørt ca 7000 km siden jeg skiftede toppakning på min ford e 1,8 zetech. Jeg kan se at tændrøret på cylinder 2 (fra tandrem) er mere kokset end de 3 andre som ser rigtig fine ud. Det er heller ikke meget 2 er kokset, men jeg har jo haft problemer med at den ad og til hakker i det. Noget der aldrig helt er forsvundet!
Den køre også lidt ujævn i tomgang, men ellers køre den fin!

Kan det skyldes:

- Jeg har jo fået at vide at min tændspole godt kan være årsagen til problemet? men kan den kun lave bøvl på cylinder to??

- eller er det min tomgangsregulator/stepmotor som laver bøvlet?

- hvad med benzintilførslen! hvordan bliver den reguleret i forhold til cylinderne?

alte

<p>&#160;</p>
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan være flere ting, din tændspole kan godt være stået af på den ene, har selv været ude for at en tændspole var røget på den ene, det kan du undersøge, ved at tage kablet af på den cylender på spolen og se om der kommer gnist.
Det kan også være toppen ved nr 2. se om den sveder, har du fået spændt den rigtig. dvs: på kryds og med momentnøgle og de rigtige kilo.
Jo toppen er spændt rigtig, og alt er i orden i forhold til olie og vand. Der kommer også gnist på cylinder 2, men spørgsmålet er om den er kraftig nok eller hvad. kan en spole godt have sådan en fejl på den ene.

Hej ktm vi har jo snakket en del om min ford. Helt i orden er den ikke blevet!! .......alle tændrørene er fine lysegrå, men den på cylinder to er der belægning på. Jeg har jo kørt med en mindre gnistafstand på tændrørene som vi snakkede om, men nu har jeg sat de nye i igen. De køre sådan fint nok, men den hakker stadig lidt. jeg har prøvet at give den lidt gas hjem fra arbejde i dag. Det er som om at når den holdes med masser af omdrejninger op gennem gearne kommer farten på i små perioder ( forstået på den måde, at jeg kan mærke det er som om den får mere fart en til to gang ved hver skift i gearne) uden at den hakker. det med at den hakker er mere når jeg giver den gas uden den er oppe i omdrejningerne.

- Der kommer ikke luft op at oliepåfyldningen, og jeg har ikke fået taget en kompressionstæst, af den årsag når den hver bruger olie eller vand, kan den vel ikke være slidt. Motoren har kun kørt 147.000!

Jeg har tækt mig at prøve , at købe en ny spole, men jeg synes bare, at den burde køre meget ringer end den gør, hvis det var spolen.

Er det step- motoren som styre benzinmængden i forhold til hvor meget gas den får/ hvad bøvl kan den lave??
Alte

<p>&#160;</p>
Det er jo ikke optimalt med belægning på tændrøret på den svigtende cylinder.
Du burde få taget en kompressionstest på motoren. Det jeg er ude efter er, om der skulle være en knækket stempelring, med reducret kompression til følge og derfor dårlig tomgang. Slet ikke sikkert, men det er bedst at få udelukket så mange fejlmuligheder som muligt.
Belægningen kan også skyldes en manglende/defekt olietyv/oil deflektor eller hvad man nu vil kalde den, så den kan få lidt olie ned langs ventilstammen.
Jeg har endnu ikke fået skiftet mine tændrør, men banket dem lidt mere sammen. De nye, dyre ligger klar! :)
Jeg vil ikke kloge endegyldigt i stepmotoren, men mener den har betydning for tomgangshastigheden.

Med venlig hilsen
ktm

 

når du siger knækket stempelring vil det så ikke have betydning for forbruget af olie!! der var jo en brun streg på cylindervæggen kunne det evt. været kommet af en knækket stempelring.
alte

<p>&#160;</p>
Annonce
Det kan du have ret i.
Det behøver ikke medføre et enormt olieforbrug, men jo, nogen betydning har det.
Faktisk skal du gange det olieforbrug motoren aktuelt har med 4 for at kunne sammenligne det med en motor, hvor der ikke er en evt. knækket stempelring.
Jeg vil stadig mene at en kompressionsprøve vil være meget interessant.

Med venlig hilsen
ktm

 

spørgsmålet er om jeg tør, det er jo ikke sikkert at jeg vil vide resultatet. Nu har jeg kørt de 7000 km, og jeg har ikke fyldt olie på siden jeg hældte på første gang. Den er dog faldet lidt på pinden, men det giver jeg nu temperaturen skylden for!!
Er det svært at sætte nye stempelringe i? Kan man tage krumtapsakslen af neden ud uden at tage motoren ud??
alte

<p>&#160;</p>
Du skal ikke have krummeren ud, og det kan iøvrigt ikke lade sig gøre med motoren in situa.
Toppen skal af, bundkarret af, hvorefter man skruer plejlstangsmøtrikkerne af. Så kan stemplet skubbes oven ud, uden at ødelægge lejet.
For at genmontere skal man have en stempelringsklemme/manchet, for ikke at ødelægge stempelringene.
Så står man i et dilemma. Skal man skifte ringe på alle 4 propper?
Skal man skifte plejllejerne når nu der er åbnet for herlighederne?
og måske også hovedlejerne? osv osv :)
Man kunne jo også holde fingrene helt ved sig selv og blot hæve tomgangen en smule. :)

Med venlig hilsen
ktm

 

tja det er jo skam at jeg ikke lige kigge på den stempel mens jeg havde toppen af, det havde jo været nemmere.

I dag hjem fra arbejde havde den en udfald på allle cylinder (Et enkelt kort hak) , sådan mærkes det. Det gør den en gang imellem (Ikke tit). Derfor er det jo også at jeg går og tænker meget på spolen......de små hak og en gang imellem et stor hvor det føles at den ikke tænder på nogen af cylinderne. skide træls
alte

<p>&#160;</p>
Eller et dårligt tændingsmodul?
Hvis den funktion da ikke er indbygget i ECU'en?

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis