Græsplænen

Hej alle sammen

Vi står og skal flytte i ny lejlighed med en lille have til, hvilket er super lækkert !

Der er bare lidt opgaver med plænen som jeg ville høre Jeres råd og vejledning til !

1. Der er en masse skvaderkål og brændnælder, hvordan bekæmper jeg det bedst? Går udfra der skal bruges ukrudtmidler, men hvad så med plænen og vi har også hund, er det giftigt for den?

2. Der er stort set ikke noget græs, det meste er mos. Der ville jeg så låne en vertikalskærer, men skal jeg stille den til at skære dybt eller skal den bare lige rive mossen op? Eftersår man plænen eller skal jeg bare give den gødning og vand?

Håber at høre fra én masse med grønne fingre !

Nick
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skvalderkål og brændenælder kan ikke lide plæneklipperen, så bare det bliver slået tit skal det nok forsvinde.
Men hvis der ikke er græs af betydning, kan det være at du skulle lægge den helt om. Så får du bund i den og så skal den "kun" holdes.

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Skvaderkål og brændnælder er et meget stort problem for mange have ejer.

Som FWM siger kan du sagtens gøre dette, det vil dog tage meget lang tid. Men en bedre ting som også er rigtig,rigtig,rigtig kendt hos have eksperte er at bruge en spade el. greb og så få fat i alle røderne.

Fordi, du kan hakke en skvaderkål over og så står du med 3 gange så mange. Så brug musklerne og grav ned efter røderne og jeg vil inrømme det kan sagtens lade sig gøre.

Mos kommer fordi græsset ikke har nok næring til at vokse og få magten.
Når græs ikke har magten vil mos med det samme overtage haven og det vil give problemer.

En vertilkalskærer er rigtig god, men det hjælper ikke så meget hvis det kommer igen.

Så her er der noget du skal kigge efter:

1: Er der tilsrækkelig sol lys til haven (Der må ikke være mørkt, dette holder plænen fugtig og så kommer der bare mos)
2: Sørg for at plænen får kalk/gødning minst 1 gang om året (Mangel på kalk er tit skyld i at plænen bliver gul og stift)
3: Sørg for at der ikke er får meget vand i haven fortil sol.
4: Slå ALDRIG græsset for lavt, det er en rigtig dum ide, det giver slet ikke plænen en chance for at få magt over området. Husk at slå det omkring 2 gange om ugen op til cirka Juni måned der efter skal du bare slå 1 gang om månen.

Alle disse ideer du har fået her bruges af eksperte, hvis du er i tvivel så gå ind på den nærmeste bog butik og find det hele der:D

Håber dette kunne hjælpe dig...

Held og lykke med haven.

M.V.H.
Daniel O.

Chef C1.

Maskinmester/Manager

Olsen - Din Service
Ukrudt i plænen kan også fjernes med et homonmiddel (Toxan) Det kan købes i alle havecenter. hvad ang. mos kan man anvende jernvetriol. begge dele udvandes/sprøjtes ud. og har rigtig god effekt....
(bør dog kun anvendes en enkelt gang om året) men vigtig er som der er beskrevet ovenover, at græsset får den næring det har behov for (kalk/gødning)
Husk kalk er ikke svaret på alle problemer. Græs har faktisk kun et ret lille toleranceområde omkring pH 6-7. Mos har væsentlig større toleranceområde, da der er typer, der tåler fra meget sure til meget basiske forholde. Så overkalkning hæmmer faktisk græssets vækst og giver dermed "rum" til mos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis