Gulvspånplader

Hej Jeg søger lidt vejedning i gulvspånplader... Jeg skal til at brække mit stue gulv op for at isolere nedenunder.... Under mit nuværende gulv er der et luft rum på ca 40-45 cm ned til fast jord.. Jeg havde tænkt mig at isolere i gulv spærrenes tykkelse (Ca 20 cm ) så der stadige er ca 20 cm luft under isoleringen....( Håber I forstår ), derefter vil jeg lægge gulvspånplader oven på gulvspærrene, derefter et gulv isolerings lag med alufolie/dampspær og til sidst et skibs parket gulv.... Er det forsvarligt at lave det på denne måde.. Gode råd modtages gerne... Jeg ved godt at jeg kan støbe gulvet, men den løsning er jeg blevet frarådet at flere experter.. Mit hus er fra 1934´,murstens vægge over alt, både inde og ude, hulrums isolering. Det hedder vist en patricia villa.. Mit hus er sundt og frisk....
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Din "eksperter" kunne måske trænge til en opdatering, og jeg kunne godt tænke mig at høre deres argumenter for, at det skulle være bedre med en isoleret krybekælder frem for et isoleret terrændæk.

Der kan selvfølgelig være argumenter men ..............


Det er netop derfor at det skal laves på denne måde.. Når man ikke har mulighed for at lave et fuld dækkende beton dæk under hele huset.. også har det også noget med den måde husene fra den tid blev bygget på .. Feks er mit hus bygget med mursten i hele huset også alle indervæggene... Så jeg blev anbefaldet at gøre det på denne måde... for mit hus sundhed på længer sigt.

Hej

Det er jo rigtigt at hvis man støber terrændæk i en del af huset spærrer man for noget af den nuværende ventilation, men den konstruktion er der en del huse der er "født" med, så det kan sikkert godt lade sig gøre at etablere en fornuftig ventilation i den resterende del af krybekælderen.

Grunden til at jeg anbefaler at lave terrændæk hvor det er muligt, er af den grund, at når man isolerer ned mod en krybekælder, fjerner man samtidig den varmekilde som spildvarmen udgør, som er med til at holde krybekældren tør, og der er risiko for fugtrelaterede skader som råd, svamp, skimmelsvamp efterfølgende.

Det lyder meget fornuftigt det du siger, men har man virkelig bygget huset på denne måde, af der er kalkuleret med en varmekilde i form af spildvarmen til at holde " krybekælderen" tør. Eller er det noget man har fundet ud af senere... Jeg har været nede under gulvet i forbindelse med renovering af vores gang, et areal på ca 4 m2 og der er knas tørt neden under.. Nu skal det lige siges at de gamle brædder fra huset opstandelse ligger stadige på. Da vi købte huset var der lagt et skibspáket gulv over disse brædder.. Men det fandt jeg først ud af i forbindelse med renovering af gangen, at de originale brædder stadige lå der.. hvordan kan man få sig selv til at dække sådan et gulv..35 mm massiv egetræes planker gulv.. så da gangen var renoveret var det igang med en seriøs gulv afslibning.Det står som nyt idag.. Det samme sker når vi skal i gang med stuen her om 14 dage.. hold da, hvor jeg glæder mig... Skibs páket er da meget flot,men det slår altså ikke det dejlige gulv som ligger under det... Nå, det var ikke det sagen drejede sig om.... Men I forbindelse med renoveringen af gangen var jeg som sagt inden under gulvet og alt så godt ud og der var masser af cirkulerende luft. Det skibs páket som de tidliger ejer har lagt må da også have en isolerende effekt,under skib´s paketten ligger der foresten i skum lag på 3-4 mm.. Men det ser ikke ud til at påvirke det nede under.... Jeg håber du for noget ud af den smøre jeg lige har skrevet..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis