Er der nogen, der kender denne spidsgatter?

Jeg har fået en gammel spidsgatter.
Den har tidligere båret navnet MARIE og har stået et ukendt antal år på Frem's eller KAS's bådeplads i Svanemøllen. Efter DFÆL's bådregister at dømme skulle det være en 26m2 M.S.J.Hansen-konsruktion med nummer 142.
Er der nogen, der kan hjælpe mig med at finde ud af, hvor den er bygget,hvem der tidligere har ejet den eller lignende?
Den ligner ikke en almindelig Hansen båd, men er muligvis bygget om, bl. a. cockpittet er større end normalt.
Findes der en fortegnelse over alle de både der er bygget efter "Hansen-tegninger"? Og findes der et sted, hvor man kan finde tegningerne til de enkelte både?

------------------

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Tommi Tromborg (den 10-02-2002).]
Jeg har fået en gammel spidsgatter. Den har... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er et meget smukt skib du har fået fingrene i !!
Hvis du vil have fat i nogle fra Middelfart kunne du lave nogle opslag og sende til havnene, der er nemlig tre, Den nye lystbådhavn, Kongebroen og den gamle havn med de gamle træskibe, jeg er sikker på at du kan få havnemesteren til at hænge et opslag med billede af din "historie efterlysning" op på et par gode steder.
Senere på sesonen kommer der desuden rigtig mange gæste sejlere i den gamle havn da den ligger hyggeligt mellem broerne og tæt på gågaden og byen, der er dog temmelig lang til bageren.....

Efter at du har stykket bryudstykker sammen af historien, og specielt med billederne kan du måske få en lokal ugeavis eller dagblad med på en lille artikel omkring efterlysningen, eller DFÆL's medlemsblad kunne jo også være et godt sted at få kontakt med folk med en hukommelse omkring en mindre spidsgatter... Eller måske P4 Radio Fyn, mange P4 stationer bringer forskellige efterlysninger og en efterlysning af en båds historie kunne, hvis den falder på det rette bord, være en god og ikke mindst lidt sjov historie...

Held med efterlysningen smile

------------------
smile wink Venligst Njord wink smile

MVH Njord
Nej jeg har intet nyt om eftersøgningen af rødderne.
Jeg har nu lagt en føler ud hos Middelfarts havnevæsen, hos Lillebæltværftet og hos Smakkelauget. De har lovet at komme tilbage, hvis de finder ud af noget, men jeg har ikke hørt noget endnu.
Jeg har også prøvet at fange øjnene hos folk fra Middelfart med en ny kæde med overskriften: "Denne spidsgatter lå i Middelfart i 1978", men det lader ikke til, at den har fanget nogens øjne. Jeg venter lidt og ser, om der kommer noget fra mine kontakter i Middelfart, ellers må jeg se, om jeg kan finde på noget, der fænger hos lidt flere.

Tak for interessen

Tommi

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Tommi Tromborg (den 15-04-2002).]
Hej den minder etnelig meget om min båd,
En tredive kvadratmeter berg fra 36 som ligger i Nykøbing Sjælland.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg er sikker på at dukan "snørre" lokal avisen i Middelfart hvis du har et par billeder og en lille fortælling om bådens historie og en lille sluder om hvorfor du gerne vi lkende mere til bådens historie ....

wink wink wink wink wink wink winkNjord wink wink wink wink wink wink wink wink smile wink wink

MVH Njord
Annonce
Først til Jan mikkelsen:
Jeg fik skrevet noget sludder i starten af mit første svar så derfor denne rettelse:
Jeg tror at min båd er en "blandingsrace". Jeg synes den ligner en "Hansen spidsgatter" under vandlinien. Kahytstag og cockpit kunne minde om en folkebåd.
Men kendetegnet med, at det øverste bord er af mahogny, er måske også noget, der er på din båd?
Hvis det er tilfældet vil jeg gerne vide, hvor og hvornår din båd er bygget og efter hvilke tegninger.

Til Njord:
Inden jeg sætter mere igang i Middelfart, vil jeg lig afvente, hvad de kontakter, jeg har opsøgt, kommer tilbage med. Det kunne være, at de kommer med nogle oplysninger, som gjorde det endnu mere interessant for avisen at bringe en artikel. Men igen tak for rådet.

------------------
Er der forresten nogen, der ved, om det kan lade sig gøre at rette overskriften på en kæde som denne?
Jeg kunne godt tænke mig at skrive noget i overskriften, som appellerer lidt mere til folk i Middelfart, fordi der ender mine spor i øjblikket.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Tommi Tromborg (den 20-04-2002).]

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Tommi Tromborg (den 20-04-2002).]
Her du bragt din eftersøgning ind i de fæles rækker ??? Se evt. www.defaele.dk Måske kan det give lidt respons..

Venligst Njord wink

MVH Njord
Hej Tommi.

Du kan ikke rette overskriften, når der er andre der har svaret. Dette for at sikre, at det man svarer på ikke pludseligt ændres.

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Til Njord

Jeg har talt med et par stykker fra DFÆL i telefonen, de hjalp mig med nogle tegninger, som bekrætede mig i min teori om at min båd skulle være beslægtet med en Hansen-spidgatter. Med hensyn til tidligere ejere og evt. byggeværft kunne de ikke hjælpe mig.
Jeg har langtfra opgivet endnu. Jeg har endnu ikke hørt noget fra mine kontakter til Lillebæltværftet, Smakkelauget og Middelfart havn.

Til Jørgen

Med hensyn til overskriften var det for at få en overskrift, der fængede lidt mere i Middelfart-området.
Jeg har tidligere startet en ny "streng" med overskriften "Denne spidsgatter lå i Middelfart indtil januar 1978", men den har overhovedet ikke nogen respons, og jeg kan se at mange indlæg trækker læsere til, så derfor ville det måske være hensigtsmæssigt at kunne brygge videre på denne streng med en lidt mere præcis overskrift.

------------------
Jeg forstår godt problemet, men du forstår nok også hvorfor vi har lavet det, så man ikke kan gøre det.
Men du er velkommen til at starte en ny tråd med en bedre tekst, men mon ikke bådfolk læser de fleste indlæg i forvejen? Jeg ved det ikke, men tror det.

Mhv. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis