parketgulv på hvilken led ?

Jeg er igang med at ligge flydende parketgulv, jeg har et hus med en tilbygning på siden så huset nærmest ligner et "T". Jeg er ved at være færdig med at ligge gulvet hovedbygningen og skal nu til tilbygningen.
Jeg har før hørt at man skal ligge gulvet parallelt med længte retningen på bygningen, men på embalagen til gulvet står der parallelt med lysindfaldet. 

Lys vil primært komme fra et stort ovenlysvindue der vender mod Syd. men længde retningen er øst<->vest. tilbygningen er næsten kvadratisk.

Jeg hælder mest til at ligge det parallelt med lysindfaldet, da det også er samme retning som i hovedbygningen, men hvad siger i ?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
her kan du bruge begge løsninger , men det mest normale er at lægge det ens i hele huset ,altså på langs af hovedbygningen

MVH

gulvmontøren

Jeg vil også sige parallelt med hovedbygningen, det er god gammel håndværker skik.

M.V.H.

Georg Gearløs

kan kun give jer ret... bredderne skal ligge på langs i rummet. forstil dig selv du have en stue på 4x11 mtr, og man lagde det på tværs.. ville se dumt ud.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Skrevet af Daugaard24 den 11-04-2009 08:21
kan kun give jer ret... bredderne skal ligge på langs i rummet. forstil dig selv du have en stue på 4x11 mtr, og man lagde det på tværs.. ville se dumt ud.
Og der skulle være mere plads i kanterne i enderne af rummet til træet at arbejde på, da træ arbejder mere på tværs af årene end på langs.

M.V.H.
Georg Gearløs

Annonce

Hej

Har du trælofter lille jeg nok vælge at lægge gulvet i samme retning som dette, men man skal jo også være opmærksom på lysindfaldet, som kan have stor betydning.

Hvis der er en alm døråbning ud til tilbygningen er betydningen af om gulvet i tilbygningen  vender anderledes end hovehuset af mindre betydning, men alt i alt er det jo dig der bestemmer, og må vurdere ud fra de input du får og ikke mindst din sunde fornuft (ud fra postnummeret er du jo en fornuftig jysk person). 

tak for alle de gode input, jeg ligger det som det er lagt i hovedbygningen, der er iøvrigt gipslofter.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis