opskruning af havelåge i skal-mur, bedst metode?

Jeg skal have lavet en lille havelåge eftersom knægten er begyndt at gå. og da mit hus er skal-murret er jeg lidt i tvivl om hvor meget jeg kan forvente at muren kan bære. Jeg havde egentligt tænkt mig at skrue en 50x100 trykimprægneret op på muren og samtidig lade den hvile på en betonflise i bunden. den ville jeg så hængsle lågen på. men måske er det bedre at hængsle den i den anden side hvor det så ville blive i en 100x100 stolpe der er sat i beton i 1 meters dybde..
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan sagtens holde, bare smid den direkte på væggen.
Jeg brugte 76x50 op af muren. Stolpen er 76x76

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Skrevet af ktm den 10-04-2009 19:37
Hvis du bruger en lang karmskrue, 150 mm. kommer du ind i det bagvedliggende materiale og så skulle der ikke være de store problemer.


negativ til det, det bagvedliggende materiale er fiberplader og isolering, skal-muren står frit med udluftning på bagsiden.. så medmindre jeg er heldig at ramme træskelettet inde i pladevæggen har jeg ikke mere greb end der er i den et-stens brede mur.. måske er skal-murret ikke det helt rigtige udtryk til denne type konstruktion, men jeg ved ikke hvad man ellers lige skal kalde det.. det var vist noget der var populært i 70erne.. Så for at opsummere er der altså tale om en "frit-stående" murstens væg som kun er 1 sten bred. den er så ankret til pladerne og træskelettet med søm der er sat imellem mørtel'en hist og pist.
OK, jeg troede det var de der 30 mm smalle skaller det handlede om. Det du har hedder en halvstensmur og kan fint bære en lille låge.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce

okay er det så stadig bare at bruge nogen kortere karmskruer? eller måske hellere nogen med plugs?

Ja, begge kan bruges.
Karmskruerne skal dog helst nå mindst 5-7 cm ind i stenene.

ville i så sigte efter midt i en sten eller efter fugerne med de karmskruer? man kan sige at med fugerne har man jo stadig muligheden for at pille det ned igen og få en fin mur bagefter.. det er lidt sværere hvis man huller midt i sine sten.. mine sten er hvide kalksand-sten (igen typisk 70er ting) ved ikke om disse måske er dårligere at skrue op i end normale mursten, de kunne godt se ud til at være mere porøse i det..



Kalksandsten er ikke gode at montere noget i nej.

Ville nok lime dem i , eller bruge plugs så.

ok, så kan det være jeg hellere skal hængsle lågen på min 100x100 stolpe der også er støttet af resten af hegnet, og så kun skrue lågens anslag op på muren i form af en 50x100 med metal beslaget på ?

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis