lave vej af ler..

skal have lavet en vej , hvor der skal  køres ca 1meter på , for at højden passer..  kan få noget ler jord til at fylde i , men blir det noget lort.. planen er 1meter lerjord , 20cm stabil grus eller knust beton 10cm sand og sf sten..
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du kan slet ikke styre vandet med alt det lerjord. Prøv om ikke du kan finde en ordentlig røvfuld brokker et sted istedet for. Og så ligger i dem ud og kører sand og stabilgrus ud oven på dem.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hvis det oprindelig underlag er veldrænet eller ikke vandlidende og regnvandet iøvrigt kan komme væk er det et udmærket fyldmateriale.
Det tager bare rigtig lang tid, før det har sat sig fuldstændigt, faktisk flere år.
Hvis det ikke er alt for lang en vej, ville jeg nok hellere ofre stabiltgrus, som bankes/trykkes fast lagvis. De bedste resultater med sætning af opfyldning har jeg fået ved at køre i det med min gamle, tunge traktor, med smalle fordæk, spor ved spor. Det har i mit tilfælde været langt bedre end vibrator.

Med venlig hilsen
ktm

 

det er ca 2000 m3 , så det blir alt for dyrt i stabil grus,... og jeg er ikke meget for at fylde det med brokker..
hvis jeg ligger nogle dræn rør for hver anden meter , vil det ikke kunne gå ? og det blir kørt til med en gummiged
Kommer jo an på hvad du skal bruge den vej til men hvis du ikke vil bruge murbrokker skal du ofre paksten eller stabilgrus på det. Men kan nu ikke forstå hvorfor du ikke vil bruge murbrokker... Det er jo ikke for sjov man kører rigtig mange kubikmeter jord væk og tilfører en masse stabilgrus og sand når man laver en vej. Men du kan jo sagtens bruge det lerjord til at fylde på siderne når vejen engang er færdig. Men ville absolut ikke bygge en vej ovenpå det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg ville nu også stærkt overveje murbrokkerne, iblandet noget af lerjorden, men hele tiden pakke lag på lag.
Gummigeden har meget brede dæk, der ikke trykker så voldsomt pr. cm2, men hvis han fylder skovlen med matriale, trykker skovlen ned i underlaget så han hæver forhjulene og trækker skovlen baglæns hen over lagene, trykker og skubber han godt nok en hel del.
Når jeg ævler om flere lag, er det for at fylde mellemrummene i brokkerne op, så ikke vand med tiden kan bane sig vej i hulrum. Det kan til sidst komme til at betyde huller vejen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
det ender nok med , at jeg fylder lidt brokker i alligevel.. men det blir nok bare 2 lag.. et lag med ler og et lag med mursten´s brokker og så stabil øverst til sidst.. vil det være bedst at ligge leret , foroven eller nederst
Jeg ville blande det nogenlunde sammen.
Har for nogle år siden foreslået min nabo, som har en hulvej, at gøre det samme. Han foretrak dog at fortsætte med at skovle sne! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis