minishunt igen

Hej.

Er der nogen der kan fortælle hvad forskellen er på disse 2 minishunt?

og hvilken jeg bør vælge til mit badeværelse på ca. 10 kvm.

Jeg har fjernvarme.

http://vvs-eksperten.dk/index/kreds-gv-minishunt-p5416

http://vvs-eksperten.dk/index/pannex-kreds-gv-minishunt-p6105

Hilsen kristian

 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kristian.

Jeg kender ikke de to pågældende, da jeg aldrig har arbejdet med dem. Jeg plejer at installere enten ALTECH eller Danfoss hos kunderne.

Men forskellen på de to viste er, foruden pumpestørrelsen - Den ene har en Grundfos 15-25 eller 24-40 og den anden en Grundfos 15-15 (den lille røde pumpe). 15-15 pumpen er en del mindre i ydelse end 15-25/25-40. Men til 10KvM er den stor nok.

Den anden forskel er termostaten, der styrer temperaturen i blandekredsen. På den ene blandeshunt (den med den lille røde pumpe) sidder der en tre-vejs blandeventil, og på den "store" blandeshunt er der en termmostatventil med løs føler. Forskellen på de to termostattyper er, at tre-vejsventilen har en "intern" føler, der mærker det blandede vands temperatur, og den anden type har en føler stukket ind i kredsen. Begge typer styring er f.sv. ok, og fungerer fint nok. Det skal dog siges, at normalt har man en løs føler, der er monteret umiddelbart efter fremløbet. Dette giver mindre udsving i gulvkredsene, og kan yderligere virke som sikkerhed for, at temperaturen i gulvslangerne ikke bliver for høj (nogle tåler kun ca 60°C) Uden at kunne se det ordentligt på billederne vil jeg tro, at den lille shunt har tre-vejsventilen placeret efter gulvslangen. Men til et badeværelse med fliser er det ikke noget problem. Forskellen vil være at den lille blandeshunt fylder gulvkredsen med varmt fremløbsvand, og at dit gulv derved kan blive lidt varmere end tilsigtet under opstartsfasen. Men temperaturen falder hurtigt til det naturlige leje.

Konklution: Til et badeværelse på 10KvM kan du bruge begge blandeshunts, de vil begge kunne klare opgaven. Så jeg personligt ville nok vælge den lille, af de to viste.

Ligen en anden ting: Da du har fjernvarme vil det være en rigtig god ide at få sat et par kuglehaner ind foran hele skidtet. Hvis nu du får lagt slangerne lidt forkert, så kommer der meget vand, når du borer toilettet fast ;) Og så er det rart kun at skulle lukke for GV'en.

" Who dares wins" - Eller rettere:  "Who tries learns!"
Aut. Vvs-installatør og kloakmester.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis