Vedligehold træbåd - hvor meget tid?

Man hører ofte om at træbåde er besværlige og tidskrævende at vedligeholde.
Men hvor meget tid tager det egentligt?

Det kan jo ikke være uoverkommeligt, da man jo har anvendt træbåde i flere
hundrede år...

Alle der har erfaringer med vedligehold af træbåde opfordres hermed til at
videregive erfaringer...

Samtidig kunne det være interessant at høre hvilke fælder man skal vare sig
for når man køber træbåd...

MVH

Niels

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fra NG
Fra NG Trådstarter
2410
Regn med at båden skal have det hele - hele tiden (olie, lak, maling mv)

Held og lykke med det

KH JENS

(der har sejlet - træ-junior, jagt fra 1895, hansen spidsskatter, berg
spidsgatter og div træjoller)
Fra NG
Fra NG Trådstarter
2410
Hej træbåds-mand!

Det ER hårdt arbejde at have træbåd! Slibe - lakere - slibe - lakere....
Derudover er træet jo "levende" og det forekommer at noget skal
udskiftes... -Det kan der bruges lang tid på om vinteren....

Når den så kommer i vandet, er den højst sandsynligt utæt de første 14 dage,
og at lænse vand bliver et fast punkt på dagsordenen....
Jeg forstår ikke hvorfor folk vil have en træbåd, når glasfiberen ER
opfundet...
Pas på med at købe ældre både... Især hvis den ikke er i god stand, for så
er der større chance for at der et eller andet sted er begyndt af dannes
råd... Og tit er det så nødvendigt at udskifte en stor del af det
omkringliggende træ også...

Glasfiber... Det er sagen... Go' sommer... -Hvis den på et tidspunkt
kommer....

Lasse Rønlev!

Fra NG
Fra NG Trådstarter
2410
Lasse Rønlev skrev følgende :

>Hej træbåds-mand!
>
>Det ER hårdt arbejde at have træbåd! Slibe - lakere - slibe - lakere....

Klip

Det er rigtigt, at der er meget arbejde i en træbåd....
Men en velholdt træbåd har enormt meget mere sjæl og liv, end en
glasfiberbåd.

--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.
Brug news:dk.marked.privat.baad til køb og salg
Læs om de danske nyhedsgruppers brug på http://www.usenet.dk
Annonce
Fra NG
Fra NG Trådstarter
2410
> Det er rigtigt, at der er meget arbejde i en træbåd....
> Men en velholdt træbåd har enormt meget mere sjæl og liv, end en
> glasfiberbåd.

Klip

Og når man kommer i havn dukker der tit spændende mennesker op, som er
interesseret i båden, har kendt/ejet den eller lignende. Det kan kompensere
for meget arbejde.

Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra NG
Fra NG Trådstarter
2410
Apropos meget arbejde...
Jeg fandt lige Bådnyt nr 12 1999 frem fra reolen.
Der er en artikel om en Nissen 37 fra Olsen Yachts i Stubbekøbing.
For pokker hvor er det et smukt skib. Der står i artiklen, at det måske
kan diskuteres om det er en "rigtig" træbåd, da den ikke er planket op
som i gamle dage. Skroget er fem lag diagonallimet finer, hvor yderste
lag er 6 mm høvlet og pudset mahogni som er rundet af med 5 lag lak.

Når man ser billederne i bladet, er man ikke i tvivl om hvorfor en
træbåd har mere sjæl end en glasfiberbåd.

Prisen? Uhadadada den skal man ikke spørge om:-)

--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.
Brug news:dk.marked.privat.baad til køb og salg
Læs om de danske nyhedsgruppers brug på http://www.usenet.dk
Fra NG
Fra NG Trådstarter
2410
> Jeg forstår ikke hvorfor folk vil have en træbåd, når glasfiberen ER
> opfundet...
>
> Lasse Rønlev!
>
Fordi plastikbåde lugter og sejler som yougurtbægre
Hi - Hi - Hi........;-)

sode

Annonce
Fra NG
Fra NG Trådstarter
2410
Hvis man sammenligner en gammel mangelfuldt vedligeholdt træbåd med en nyere glasfiberbåd så er der stor forskel.
Hvis man sammenligner en nyere top-vedligeholdt træbåd med en gammel glasfiberbåd der er mangelfuldt vedligeholdt er træbåden nemmest og billigst at passe og holde.

Pointen er, at det er lige så meget eller mere et spørgsmål om alder og vedligeholdestilstand end om byggemateriale.
Har man en sund og velholdt træbåd, og ved man hvordan en træbåd skal behandles, er det ikke så slemt at holde den.

Træbåde tåler dog ikke at man lader dem forfalde. Generelt tåler glasfiberbåde bedre en mangelfuld vedligeholdelse.

--
Peter S/Y Anicula
[email protected]

Fra NG
Fra NG Trådstarter
2410
Det kan ejeren af en 25år gammel malet glasfiberbåd varmt tilslutte sig:
Båden ligger på land endnu efter brug af 16(!) af Internationals små dåser
til 300kroner stykket incl. ruller og tape; Med lidt held bliver jeg klar
fredag.

Spidsgatteren på 34 fod ovre på anden plads fik en matslibning med
rystepudseren på fribordet og et lag ny lak; det tog den 72årige mand og
hans kone to dage!

Den skinner som "katteskidt i måneskin", og trak ikke to kopper vand da den
kom i. Ok, manden er gammel håndværker, men alligevel..

--
Venlig hilsen
Svenn.
Husk at fortælle ungerne om sejlsportens glæder..
Fra NG
Fra NG Trådstarter
2410
Det kræver ikke meget mere tid at vedligeholde en toptrimmet og
vedligeholdt træbåd end en tilsvarende af glasfiber, man er lidt mere
afhængig af vejret, hvis man ikke kan få den under tag, men til gengæld er
arbejdet sjovere. Det er meget rarere at slibe og lakere et fribord, end at
gnubbe og polere. De væsentlige ord i det foranstående er imidlertid,
toptrimmet og vedligeholdt. Kommer man bagud eller køber noget, som ikke er
i orden fra starten, har man fået fast arbejde. Den store forskel og
fordelen ved glasfiberbåden er, at den tilgiver næsten enhver grad af sjusk
og efterladenhed og ikke udvikler svamp og råd eller skinner op i store
sprækker imellem bord og i vindridser.
Find en god bådbygger at tage med på råd, hvis du overvejer at købe træbåd.

Med velig hilsen

Mogens

Hvis man vil investere i et træskib,skal man gøre sig klart,hvor meget tid,man vil ofre på det hele,-derfor rådes der,at man udser sig.så "ungt" et skrog,som muligt.Derved minimerer man muligheden for råd svamp etc.
Vil man have "sjæl" og personlighed i sin hobby,-så skal man købe en træbåd (alt efter pengepung),-jeg mener,der er jo mere kondensbalje,i en plasticbåd,som er spyttet ud af en form og jeg har klart på fornemmelsen,at der er følgende ting,som gør at folk vælger en fiberbåd:Nemmere og hurtigere vedligeholdelse,billigere i indkøb (også som ny)
For mit eget vedkommende,havde jeg i længere tid,spejdet efter en lystfiskerbåd og jeg VILLE,bare have én i træ.Når vi taler om selve sejladsen,så er en trækutter klart tungere,den har nogle dødere bevægelser i vandet,ligger helt klart bedre i hård sø.Til sammenligning,observerer jeg ofte,at når den ligger side om side,i lystbådehavnen med de andre plasticbåde,så skal der ikke megen brise til,for at de andre ligger og trækker frem og tilbage i fortøjningerne,imens min egen af træ,ja den ligger næsten helt stille.

Selv synes jeg ikke,at arbejdet i foråret er så slemt,man skal tage den med ro og gå der og nyde,at klargøre sit træskib og tage det som en hobby og ikke et stykke acordarbejde,nyde en tår kaffe og noget bagværk,så går det hele mere gnidningsløst.Jeg købte en 24 fod trækutter,lærk på eg,årgang 1980,så var jeg rimeligt sikker på,at det hele ikke var en gang råddent lortepram.

Bunden skrabes og males med den gode gamle (forbudte)kobberpatent,som man selvfølge køber af fiskerne,-det andet nye bundmaling,kan overhovedet ikke opfylde kravene,man kan ligesåvel arrangere 10 hunde til,at overpisse det hele,det vil have samme virkning.

Når vi snakker vedligehold,af et i forvejen sundt skrog indvendigt,så er der mange forskellige foreslag,nogle bruger trætjære og div.andre af fabrikanternes færdige midler,-men selv gør jeg det,at alt hvad der er under dæk,der fylder jeg en havesprøjte op med ½ petrolium & ½ linolie,det er en god forebyggende coctail og det sprøjter jeg så alt det indvendige med og resten af båden lakeres udvendigt med Hempels 222 marinelak.

Når div.sejlerfolk etc.kommer gående hen ad bådebroen og kigger på de forskellige både,så stopper de altid op og står der og batragter min træbåd i længere tid og kommer med en masse kommentarer og når sommervarmen er på,så nyder jeg lugten/duften,af tjære,træ,olie og fiskegarn.

Vil man have træbåd,så vil man have træbåd og det er bestemt arbejdet værd.

Mvh.

Johnny V.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

  1. Glasfiber på træbåd
    Lav-Båd (35 svar)
  2. køb af en lækker træbåd.
    Lav-Båd (19 svar)
  3. linolie-petrolium til tørt træ
    Lav-Båd (4 svar)
  4. Slibe træbåd
    Lav-Båd (3 svar)
  5. Ny bundmaling til gammelt skiv
    Lav-Båd (29 svar)
  6. Træbåd, renovering. Start med... ?
    Lav-Båd (8 svar)
  7. Råd ønskes til køb af træbåd
    Lav-Båd (26 svar)
  8. Lynæs Senior
    Lav-Båd (34 svar)
  9. Træbåd
    Lav-Båd (6 svar)
  10. Vedligeholdelse af træbåd med glasfiber
    Lav-Båd (1 svar)
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Populært lige nu

  1. Montering af en-rums varmegenvinding - tilkobling af el
    Lav-Hus (læst 255 gange)
  2. Fremføring af koldt brugsvand
    Lav-Hus (læst 310 gange)
  3. Små hakker i bredpsartel
    Lav-Hus (læst 198 gange)
  4. Refleksiv isolering bag kælderradiator
    Lav-Hus (læst 3476 gange)
  5. lave omfangdræn med 300 mm isolering.
    Lav-Hus (læst 713 gange)
  6. Møbelflytter eller lignende værktøj til at skubbe rundt med en vaskemaskine?
    Hårde hvidevarer (læst 357 gange)
  7. Renovering og isolering af loft i etageadskillelse
    Lav-Hus (læst 267 gange)
  8. Etablering af loft til kip
    Lav-Hus (læst 203 gange)
  9. 220 volt stikdåse til elbil mormorlader
    Belysning (læst 270 gange)
  10. Væghængt toilet
    Lav-Hus (læst 219 gange)

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også