Vedligehold træbåd - hvor meget tid?

Man hører ofte om at træbåde er besværlige og tidskrævende at vedligeholde.
Men hvor meget tid tager det egentligt?

Det kan jo ikke være uoverkommeligt, da man jo har anvendt træbåde i flere
hundrede år...

Alle der har erfaringer med vedligehold af træbåde opfordres hermed til at
videregive erfaringer...

Samtidig kunne det være interessant at høre hvilke fælder man skal vare sig
for når man køber træbåd...

MVH

Niels

Man hører ofte om at træbåde er besværlige og... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er din båd en åben båd hvor du kan klare det med den lidt enkle men sikkert OK metode tilindv vedligeholdelse. Det er nok ikke helt holdbart i en familiebåd med kahyt frue osv... Og desuden er din bå jo også nyere end mange fiberbåde... Så også derfor har du sikkert ikke de store problemer med vedligehold. Men er det en gammel kutter fra måske 1910 - 1930, der har slidt gennem et langt arbejdsliv og så sikkert også er på 45-60 fod så er arbejdet KÆMPE stort og kostbart.. Men alle store både er langt dyrere end mindre. Grejet er simpelthen meget kraftigere og prisen er eksploderet..

At træbåden generelt ligger godt i vandet vil jeg godt holde med dig i... Men smag er jo meget forskellig..

------------------
smile wink Venligst Njord wink smile

MVH Njord
[fylder jeg en havesprøjte op med ½ petrolium & ½ linolie,det er en god forebyggende coctail og det sprøjter jeg så]

At bruge linolie uden imprægneringsmiddel som f.esk trætjære er, når det gælder på landjorden, at bede om problemer. Linolie er guf for svampe. Utallige er de som har givet deres nye carport af dopuglas eller lærk en gang linolie for så 5-6 år senere at se at den bliver sortanløben. Det er svampe der lever af linolien. Tilsæt 3-6% trætjære og du slipper for det.

Linolies virkning er at det udvider sig når det størkner, og derved fungerer som en prop, så træet ikke kan suge vand. Hvis man tilsætter opløsningsmidler bliver der huller i proppen når de fordamper, og effekten af linolien er stærkt begrænset.

Jeg turde derfor ikke bruge din metode, men du har jo åbenbart gode erfaringer med den, så måske spiller det salte miljø en rolle.

Jeg ville give det linolie med 5%trætjære til det ikke kan suge mere for aå at slutte af med nogle lag god trætjære, der tørrer helt op. Det samme som til træværket i min have, der selvfølgelig ikke er trykket træ.

Men det kræver at man kan leve med duften af tjære.

Erik BReum
MEMO til henholdsvis spørger + Erik Breum & Njord.

Der er jo som altid mange gode råd,vedr.impregnerimgsmidler,-når eks.en trækutter er bygget færdig,får den måske en gang Hempitox,fiskerne bruger tit og ofte Finsk tjære,som klistrer de næste 14 dage efter og jeg bruger den med linolien/terpentinen/petrolium,-men som sagt,mit skrog er jo også meget,meget velholdt og ikke særlig gammelt,-jeg tror man kan tælle på fingrene,de trækuttere,som er fra 1980 og frem.

Når vi taler om både der har en hel del flere år på vandet,så skal man fare frem med lempe og have en yderst sagkyndig med,på feltet,-derfor brugte jeg også 3 år på,at opstøve en trækutter,som i forvejen var ejet og passet,som et lille barn,af en bådebygger,-jeg var heldig i mit fund,men måtte også slippe "kassen" for båden.

De fleste har jo tillige en skræk og spændstighed,når de efter en rum tid,skal sætte båden i vandet igen,-bliver det en ubåd,eller hur.Min bliver hevet på land ca.1 december og det bliver som regel hver gang ca.1 juni,inden den genisættes.Den tager ikke mere vand ind,end jeg kan følge med at lænse med den indenbords elektriske pumpe og ca.1½ døgn,ja så har alle bordene og værket lukket sig,-det er jo ingen sag,-men jeg er da godt klar over,at mange andre,må alle mand til pumperne i flere dage,enkelte må sågar opgive og det er selvfølgelig,den altovervejende årsag til,at jeg på det kraftigste vil anbefale,så ungt en båd som muligt.

Med til forklaringen hører tillige,at min kutter er klinkbygget,-det er i sig selv en stærkere bygning og kræver som regel kun halvt så mange antal af spanter,som en cravel bygget.
En træbåd skal der kæles for,-men ved køb,-pas meget på,at man ikke brænder nalderne,så det hele ikke bliver en fornøjelse,-men derimod et sandt mareridt.

Johnny V.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også