varmerør+pumpe

hej
har kikket lidt rundt på nettet nogen siger man ikke må ha messing fittings hvis der er galvanseret rør. da det vil afgive ioner så får de galvanseret rør til og tærrer.
andre sige det modsatte.
nogen der ved hvad der er rigtig.
det drejer sig om min varme instalation. et lukket system med et oliefyr i enden. gulvvarme i 2 rundt og radiator i 4 rum. fordelt på 2 etager
alle rørene ligger oppe i skunken. og er for det meste sort rør. dog er nogen af dem udskiftet med galvansert rør. det er enkel samlinger som er messing.
samt stor set hele min shunt til styringen af gulvvarmen i stuen. også af messing.

vil det give nogen problemer. ?
eller skal jeg skifte de galvanseret rør ud med sort rør.

jeg har en pumpe sidden på returen ude ved fyret. men har også en ved shunten med gulvvarmen i stuen er det nørvendigt med begge 2 kørene.

 do it youselv

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Begge dele er rigtige. Ved brugsvand må du ikke sætte jernrør efter kobber og messing. I centralvarmesystemet er vandet "dødt" så der betyder det ikke noget særligt.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Ja det er nødvendigt med 2 pumper. Gulvvarmepumpe er nødvendig for at shunten, der sikre den rigtige temperatur på gulvvarmen virker.
Pumpen ved fyret er nødvendig for varme i radiatorer, opvarmning af varmtvandsbeholder og dermed også cirkulation gennem fyret.
godt så er alt jo som det skal være.
takker for svarerne

 do it youselv

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis