Buet spær af krydsfiner

Jeg skal igang med at lavet et skur med buet tag. Jeg vil lave spær af krydsfiner. Jeg kan ikke helt finde ud af hvad der er den bedste løsning. At skære strimler af en krydsfinersplade og så lime og skrue det sammen lag på lag. Eller som I-jern. Jeg vil så beklæde det med krydsfiner/brædder og tagpap.

Multimediedesigner - Tømrer - Værktøjsrådgiver

 

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den bedste løsning vil så nok være lag på lag, men husk at bruge vandfast krysfiner.
hvor stor er rem afstanden?

...tror egentlig ikke rigtig på nogle af dine forslag desværre. Tror det bliver noget juks. Har tidligere været med til at lave noget lignende. Der lavede vi nogle almindelige spær, og på siden af disse satte vi så en bue skåret i krydsfiner. Derved er den understøttet hele vejen rundt og du ved samtidig at spæret er dimensioneret til formålet
Ja, remafstanden sætter jo begrænsningen.

Eller er det som oplyst lag på lag der skal benyttes, er det et mindre legehus eller andet,
så kan lagene godt opbygges på en skabelon, også limes lag på lag direkte i skabelonen.

Er det en større bygning kan boso´s forslag bruges, ellers ville jeg bestille dem direkte fra spærfabrik, eller limtræ´s leverandør.

Ved ikke om kerto ville kunne lave dem også.
Jeg vil nu nok også mene at det kommer lidt an på hvad der skal bygges. Nu siger du et skur, så der vil et bøjet I-Jern nu nok være lidt overkill, men det kan altså også bære det det skal. Så kan du beklæde jernet med lidt træ så det ser pænt ud, og du får din bue både ind- og udvendigt.
Bukket finér er billigere og lettere at arbejde med, og det skal du vel alligevel lave hvis du skal beklæde I-jernet. Men øh... Jeg tvivler nu på at bukket finér alene kan holde et tag oppe i længden, også selvom der kun er tale om et skur. Så er det vel nok mere realistisk at "snyde" og lave det i en ikke HELT rund konstruktion (eks. en halv oktagon eller hvad man nu kan få der vil bære taget ordentligt), men af spær, og så over og under spærene kan du så bukke noget finér og få det til at se ud som det hele er buet (så kan du evt. indvendigt bruge bøjeligt MDF). Fordelen herved vil jo så være at du også får plads til en ordenligt isolering og dampspærre mm. mellem de to bukkede lag. Men hvis der kun er tale om et skur, er det vel ikke nødvendigt ?

Jeg har lavet en overdækket terrasse i 20X40 firkantjern jeg valsede og fik galvaniseret... det ser sgu godt ud... Det spænder over ca 4 meter og det holder godt :)

Hvis det har interesse kan jeg tage nogle billeder af konstruktionen i morgen

Annonce
Selve skuret skal være 5 x 4 meter og 3,5 meter høj, så det er ikke bare et lille redskabsskur, nok mere et værksted. Som i også kan se på mine tegninger, det er lidt af et spændende byggeri, synes jeg selv Jeg må jo nok lyttet lidt på jer kloge hoveder, for jeg har aldrig prøvet at bygge noget buet. Jeg vil nok helst undgå at bestille noget fra spærfabrik, for det bliver jo hurtigt dyrt.

Multimediedesigner - Tømrer - Værktøjsrådgiver

 

fede tegninger.. hvad laver du dem i?
Google sketchup, dejligt program

Multimediedesigner - Tømrer - Værktøjsrådgiver

 

Der kan jo dårligt ligge noget sne på det tag du har tegnet der.

Jeg ville klart selv lave dem i det tilfælde.
Med en skabelon som du kan låse strimler på mens du limer dem, burde du sagtens kunne lave de par "spær" der skal bruges til projektet.
Skrevet af Koludabyg den 08-04-2009 23:21
Der kan jo dårligt ligge noget sne på det du har tegnet der.
Er det godt?

Multimediedesigner - Tømrer - Værktøjsrådgiver

 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis