kastanietræ, brandværdi

Jeg har fået fat i noget kastanietræ, og er i den forbindelse lidt nysgerrig efter at vide hvordan brændværdien er i kastanietræ!?

Anyone

Mvh. Jesper

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Første link, når man googler "brændværdi kastanie" angiver:

Med brændværdi for bøgetræ som 100

Løvtræer:
Ask = 95
Avnbøg = 115
Birk = 90
Buksbom = 135
Bøg = 100
Eg (rød, stilk og vinter) = 95
Elm = 95
Fuglekirsebær = 95
Hestekastanie = 75
Hvidpil = 75
Ægte kastanie = 85
Lind = 70
Poppel, balsam = 50
Poppel, sort = 60
Pokkenholt = 180
Pære = 100
Robinie = 105
Rødel = 70
Spidsløn = 90
Tulipantræ = 65
Valnød = 95
Ær = 85

Nåletræer:
Ædelgran = 60
Cypres = 60
Douglasgran = 70
Grandis = 45
Lærk = 80
Nobilis = 50
Rødgran = 60
Sitkagran = 60
Skovfyr = 70
Thuja = 45
Tsuga = 65
Weymouthsfyr = 55

Hej Jesper

Kastanietræ er udemærket brænde, det brænder noget hurtigere end f.eks bøg
tilgengæld er det meget let at kløve og blødt at save i.
Hvis du skal give penge for det må prisen være et sted mellem nåletræ og hårdt træ som bøg og eg, nogle gange sælges det til priser som bøg!!
Jeg har fyret meget med kastanietræ i brændeovn, det fungerede fint nemt at få ild i og hurtig varme i stuen, sålænge det er "skovtræ" og gratis er jeg ikke kræsen..

Hilsen ame

 

Skrevet af ame den 08-04-2009 00:20

Hej Jesper

Kastanietræ er udemærket brænde, det brænder noget hurtigere end f.eks bøg
tilgengæld er det meget let at kløve og blødt at save i.
Hvis du skal give penge for det må prisen være et sted mellem nåletræ og hårdt træ som bøg og eg, nogle gange sælges det til priser som bøg!!
Jeg har fyret meget med kastanietræ i brændeovn, det fungerede fint nemt at få ild i og hurtig varme i stuen, sålænge det er "skovtræ" og gratis er jeg ikke kræsen..

Hilsen ame

 



jeg har savet det i stykker, så ingen problemer i det. De største stammer var ca. 130 cm. i diameter, så de var ret store.

jeg venter med at kløve dem til næste år, da jeg har rigeligt træ indtil videre.

jeg har givet 600,- for ca. 5-6 rm. leveret lige til døren. Det er leveringen jeg har betalt for - træet var gratis

Jeg var blot lidt nysgerrig efter hvordan brændværdien var.

Mvh. Jesper
Ja de små stykker er lette er flække, men de store stykker har snoet ved så jeg har bandet en del over mit kastanje træ men har da fået flækket et par rummeter - det hjælper at bande på svensk. Bliver det nemmer at flække træet hvis man lader det ligge et stykke tid?

Er glad for at høre at brændværdien er ok, ellers var det jo spild af tid og ømme håndled. Har nu fået varmen et par gange af at fælde træerne (jeg var slæber/oprydder), flytte træet ned i baghaven, flække, stable og forhåbentlig en dag bære på til brænding. Hvad med tørre tid? Vores ligger i stabler udenfor i det fri da jeg ikke endnu har et brændeskur.

mvh/ Karen

Annonce

Det er lettest at kløve lige efter det er fældet og fra det er kløvet og klar til brug skal det tørre minimum 1 år.

ame

Skrevet af Mr3xs den 13-05-2009 16:17
Spændende emne.

Jeg syntes generelt der er forskel på hvor længe forskellige personer mener, at brænde skal ligge og tørre inden det er klar til brug, se skovforeningens vejledning:

http://www.skovforeningen.dk/default.asp?m=51


Jamen det ser da meget fornuftigt ud..
Egetræ skal dog helst tørre 2 år efter det er fældet.
Nåletræ kan nogle gange være tørt før det har ligget et år, men ingen grund til at lave nogen videnskab ud af det, det kan let ses hvis man brænder et par stykker i sin ovn, hvis det ikke er tørt syder og væser det og brænder iøvrigt meget dårligt.
Det eneste jeg ikke er enig i, er at skovforenigen skriver det skal ligge under halvtag, min erfaring er at nyfældet kløvet træ tørre absolut hurtigst af at ligge under åben himmel og få sol og vind, det ældes hurtigere og i sensommeren kan man så køre det ind og lade det tørre helt op inden efteråret.

ame
Hej ame.

Tjek. Så vil jeg flytte mine relativt nykløvede 25 m3 Bøg ud af garagen igen :-D
Hehe, ja du må hellere få det brænde ud i guds frie natur
og så ellers ind igen til efteråret..

ame
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis