Kugleventiler for afløb

Hej Alle

Jeg har en Granada 34 fra 1988 der har afløb for toilet og håndvask placeret i bunden af båden. I forbindelse med afløbene er der monteret fittings og kugleventiler direkte i glasfiberen.

Hvor lang levetid har den slags kugleventiler og fittings? Jeg går ud fra at de fremstillet i et saltvandbestandigt materiale.

Hvordan foregår en eventuel udskiftning?

mvh Steen
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Levetiden afhænger meget af vandet du sejler i da det er en galvanisk tærring der tager livet af dine ventiler og skroggennemføringer.
Jeg har selv skiftet mine for et par år siden,, de var da omkring 20 år, og de var mere tærrede en jeg havde regnet med !!!

Du afmonterer dine slanger og skruer kyglehanerne af skroggennemførringerne. Nu kan du komme til omløberne på skroggennemføringerne. Disse skal du så skrue af, men de sidder sikkert meget godt fast og måske kan du ikke skrue den løs selv med en stor rørtang osv. Du skal sikkert holde selve skroggenmføringen med et "juletræ" eller en stålplade du tildanner så den kan holde på de to indvendige knopper der er støbt i selve skroggennemføringen. Det kræver en mand udenfor båden til at holde denne.

Det kan være du mås skærre din omløber op med en vinkelsliber eller save den over. Pas meget på ikke at gå gennem fiberen med vinkelsliberen. Nu kan du forsigtigt slå skroggennemføringen ud. Inden du monteret en ny renser du fiberen grundigt af for gammel tætningsmasse.

Den nye skroggennemføring skal passe stramt i hullet, og før du har monteret den skal du påførre en fugemasse der kan holde til at være i søvand, købes i bådshoppen. mår du skruer den fast må du ikke spænde den fast du skal stoppe når du mangler ca 1/4 -1/2 cm. og så skal du lade fugemasse sidde og tørre til dagen efter eller lidt længere. Først derefter må du spænde din indvendige omløber, og din sammenføjning er tæt mod skroget. Herefter er det blot at montere den nye kuglehane, husk af smørre den og husk kun pakgarn og paksalve duer når du laver samlinger af denne type, Paktapen er ikke god nok fter min mening. Det er denne samling der holder vandet ude af hele båden...

smile God arbejdslyst smile Njord

Hvis dine skroggenneføringer ikke er rærrede så husk at smørre hanerne så de kan fortsætte med at fungere.

MVH Njord
Kuglehaner fås i flere materialer b.l.a
i en forchromet messinglegering og i en rustfast.Du skal bruge den rustfaste og en rust fast skroggennemføring.Messinghanen er typisk den der forhandles i byggemarkeder,så du må købe hos en bådudstyrshandler eller en vvs grossist.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis