Så lykkedes det... næsten...

Først og fremmest god påske til alle.

De sidste par år har vi jo ikke haft mast på.

Dermed har vi dels manglet et par vitale lanterner, dels har vi ikke haft noget sted at gøre af vores klubstander, SOK-vimpel og eventuelt gæsteflag.

I dag lykkedes det så endelig at få den lanternemast på, jeg har gået og bikset med de sidste tre uger. Der mangler stadig strøm til lanternerne, da der skal trækkes nye kabler inde i styrehuset fra pulten og op til dæksstikket, men Rom blev ikke drukket på én dag, ikke engang hos os.

Masten er lavet, så den kan lægges ned med et snuptag (overfaldet på 3. billede skal bare åbnes), hvilket er nødvendigt, når vi f.eks. skal under Sjællandsbroen på vej mod Københavns Havn.

Kabler til lanternerne er ført i en fræset rille inde i masten - den bageste cm. er limet på efterfølgende. Der er adgang til samlemufferne bag de to små dæksler nederst på masten.

Det har gjort en helt enorm visuel forskel - fra at ligne et afpillet, svensk badekar er hun nu bare et almindeligt, svensk badekar  Eller sagt lidt pænere, fra at ligne en afrigget motorsejler, er hun nu en rigtig motorbåd (hvis vi ellers kan få liv i det gamle maskineri)

Nu venter vi på skattepengene, så vi kan få bestilt en ny kaleche til hende, så vil vi næsten være bekendt at sejle i hende også.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kalder du den der pidde-javert for en mast  du skal da have en rigtig mast på, så du kan spare på den dyre diesel. Derudover får baljen også en meget mere rolig gang i søen, når der er buler på
Nå men ellers ser det da meget rimeligt ud
Så vidt jeg husker, er der da klap i den bro, og vi skal da have noget for de dyre havne penge !!
Skrevet af Håndværkeren den 07-04-2009 12:20
Så vidt jeg husker, er der da klap i den bro, og vi skal da have noget for de dyre havne penge !!

Der er ganske rigtigt klapper i Sjællandsbroen, men det er der ikke i jernbanebroen som ligger ved siden af. Den har en loftshøjde på 3 meter.

Derudover må man sige at det flot lavet - og smart med lukketøjet.

WS

Vejbroen er ikke bemandet mere - broklapperne blev svejset fast, da de lavede jernbanebroen...

Fra vandlinien og til toppen af ankerlanternen er der lige omkring 3 meter, så der skal ikke meget højvande - eller hækbølge fra en anden båd - til, før det går galt. Desuden er der andre broer i København, bl.a. ved de gamle torpedobådshaller, hvor vi, selv med nedfældet mast, kun lige kan snige os under ved normal vandstand.

Ellers skulle vi have et skiw som den herunder

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
Det ser godt ud.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

I dag fik vi så - med hjælp fra lidt dieselstart - liv i det gamle maskineri. Og det var bare lækkert at høre hende spinde igen. Så da vi ikke gad rumstere mere med strøm, kastede vi fortøjningerne og fik os årets første tur - først ind i den nye del af havnen, hvor Stein Baggers færge ligger, derefter en tur til Brøndby havn - hvor der stort set ikke var noget liv, i hvert fald ikke sammenlignet med vores egen, som summede af sejlere.

Vi er langt fra færdige med forårsklargøringen, men kunne simpelthen ikke blive inde i det dejlige vejr


Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

@MiLady:

Vi kommer meget gerne en tur sydpå - hvis vejret er til det i vores ferie. Sidste år var der desværre så meget vind, at vi ikke kom længere end Femø. Vi kunne godt være kommet rundt om Nordlolland, men så havde vi også skullet samle al inventaret op fra dørken bagefter, det var det ikke værd.

Lidt sjovt, at vi kunne komme ned til jer i bilen på 2 timer, men vi regner med 3 - 4 dage i båden...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

I har helt ret. I 3/4 neddykket tilstand kan hr. madsens ubåd gå under broerne ind bag dokøen (operaen), jeg vil tro der er ca. 1 - 1.1 m højde under broerne, det er dybden der begrænser i det tilfælde. Hvis det ikke var fordi den skulle være enormt stærk og vandtæt ville min båd også have ballasttanke så man kunne sådan noget.

Dr_Lyn

Sidste år var der desværre så meget vind, at vi ikke kom længere end Femø. Vi kunne godt være kommet rundt om Nordlolland, men så havde vi også skullet samle al inventaret op fra dørken bagefter, det var det ikke værd.

Se havde i nu haft en mast på bare 3,5 m. i et dertil hørende vippe beslag, kunne i føre en støttesejl. Det ville i sådan et vejr begrænse hvad der kunne gå i dørken meget. Bare 2. m2. giver rigtigt meget.

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også