Overvågnig af tilledning til motor.

Jeg vil høre om nogel har en gode ide om hvordan man overvåger ca. 70 meter tilledning til en motor/ventilator. Det er en trefaset motor. Jeg ønsker at overvåge kabelet fra stryretavle ved motorværn til klemkasse men helst også alle viklinger i motoren.

Det er meget vigtig at ventílatoren altid kan køre der er brugt brandsikker kabel til denne som to forsyninger til styretavlen og udstyret med fasebrud og ekstra nødgenerator på dette anlæg.

tak for evt. gode ideer.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor i alverden har du behov for en 70m lang tilledning? Det lyder i mine ører ikke helt installationsmæssigt korrekt.
Kan du beskrive installationen lidt nærmere?
Det er nok lidt fejlagtigt udtrykt fra kuks side. Tror bare han mener kablet mellem tavlenog motoren. Hvis du vil overåge om den kører og kablet er iorden er det bare lave en konstant forbrugsmåling på motoren. og nå den så stopper der bare foretages en modstandsmåling af den.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det jeg gerne vil er at overvåget kablet mellem styretavlen og motoren også når motoren kører.

 

Hvis du vil overvåge kablet, så er det nok et kamera du skal have fat i

Hvis jeg skulle leve noget overvågningshalløj der skulle holde øje med om det hele fungerer ville jeg sætte en 'current transformer' ind i serie med / over ledningen til motoren og så overvåge strømforbruget (ville holde øje med både et for lavt og et for stort strømforbrug)
Det skulle undre mig meget hvis ikke man kunne få en færdig enhed der kan bruges direkte, men der kan jeg desværre ikke hjælpe.

/Hideout

 

Monter et motorværn ved kablets startende og slut alarmen til motorværnets meldekontakt, så får du alarm ved fasebrud og afbrændt motor.
Hej Kuk..
tror alså du må af med lidt flere oplysninger :-)
Jeg forstår dig sådan at du mellem styretavle og motor har 70 m kabel som du gerne vil overvåge, men også gerne din motor. ????
Hvis det er rigtig, ville jeg måle amp under drift, og modstand ved stop.. så er der jo bare at montere alarm ved de grænser som anlæget "skal køre" efter, evt. sende dem over et sms_modul..

Mvh Jan J

Hej med jer.

 

Det er motorerne i et brandventlationsanlæg som kun starter i tilfælde af en nødsituation og er en meget vigtig del i brandsikkerhedsystemet. Det skalderfor overvåges for fejl, brud og kortslutning på kabel og gerne også motorviklingerne.
Det skal jo kun bruges i nødstilfælde og når det bliver aktiveret skal det virke hver gang. Så kan det jo ikke nytte at der er brud på kabel eller lign. Det skal derfor overvåges hele tiden og melde fejl til en vagtcentral eller lign.

Hvis I har flere spørgsmål så skriv.

Jeg håber at der en der har en super god ide?

Hvis det er kabelbrud du er bange for, så må du skille dig af med den urimeligt lange tilledning og lave fast installation du kan beskytte i eksempelvis stålrør.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis