Flækker træet?

Skal lave plankeværk hvor jeg vil skyde det fast med paslodesøm (63/2,8mm) da jeg har tusindvis af dem i overskud fra et andet projekt.

Hvor langt/tæt kan jeg sømme på enden af en 16mm trykimp brædde for at være sikker på at det ikke flækker?

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej BOFH

Det meget af træets beskafenhed og om der er knaster eller hvordan årene i træet er ved enderne, men jeg vil sige at normalt vil der ikke være et problem 2-3 cm fra enderne.

Hvis træet er meget tørt vil det flække lettere end hvis det er fugtig, fordi fugten gør træet mere smidig.

M.V.H.

Georg Gearløs 

Korrekt bredker

Men det skal man jo altid sikre sig med alle søm og skruer, hvis de skal bruges ude.

M.V.H.

Georg Gearløs

ja præcis det er træets beskaffenhed,men de 16 mm hegnsbrædder er jo generelt noget pindebrænde,og jeg tror at selvom det er lidt vådt nu og du kan sømme så tæt på enden som 2-3 cm,så vil det flække når træet tørre op.Jeg ville sømme 15- 20 cm fra enden

Tømreren

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

tak for svarene - havde ikke overvejet det der med egnetheden - hmmmm....

Vareteksten for sømmene lyder:

PASLODE RINGSØM GN VFZ FULL HE

GN= galvaniseret?
VFZ= varmforzinket?
FULL HE=?

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce

Ja de søm er der ingen tvivl om at de er egnet til udeklima.

Jeg vil give DUMLE ret i at når træet bliver tørt vil det formentlig revne fordi det trækker sig sammen og dine søm følger nok ikke med

Men nu er det altså ikke så galt med træ som sidder ude på et plankeværk.

Om ikke andet kan du jo sætte en havevander til at holde træet fugtig

M.V.H.
Georg Gearløs 

GN er bare en varebetegnelse.

FULL HE står for Full Head.

Hva slags plankeværk vil du lave siden du skal sømme så tæt på..? hva jeg lige kan forstille mig, ville de fleste typer plankeværk blive kønnest hvis den bærende del sidder 15-25 cm fra beklædnings enderne.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
2.8mm x 10 skal der min. sømmes fra enderne af for at undgå at træet flækker, hvilket der sikkert gør hvis det får lov at gå fra vådt til knastørt.

Skrevet af MikeMarbjerg den 07-04-2009 16:44

GN er bare en varebetegnelse.

FULL HE står for Full Head.



Du har helt ret, men VFZ=varmforzinket så disse søm er ganske udemærkede (faktisk ganske fine) næsten eminente til udvendig brug.

Det som er BOFH`s spørgsmål er med hensyn til træet, og der er ikke så meget at komme efter, fordi da det har noget med et naturprodukt at gøre så kan man ikke nøjagtigt sige at det vil gøre sådan eller sådan,ellefr på en anden måde sådan.

Så mine erfaringer og råd siger mig at for det meste vil man kunne sømme ret tæt på endetræet uden at der sker noget ved det når træet er ret nyt og ikke ovntørret, overse ikke at jeg skriver "for det meste" for det er klart at når man har en knast eller åre der "krøller" nær endetræet så kan man aldrig vide hvor det vil arbejde sig hen, det kan jo også vride sig på alle mulige måder en uge efter at det er sat op ikke?.
Så er der vel ikke sket en katastrofe ved det, man kan jo købe 2-5 brædder ekstra og skifte dem hvis det er helt galt.

M.V.H.
Georg Gearløs

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis