Flækker træet?

Skal lave plankeværk hvor jeg vil skyde det fast med paslodesøm (63/2,8mm) da jeg har tusindvis af dem i overskud fra et andet projekt.

Hvor langt/tæt kan jeg sømme på enden af en 16mm trykimp brædde for at være sikker på at det ikke flækker?

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skal lave plankeværk hvor jeg vil skyde det fast... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Lopus den 07-04-2009 18:04
Hva slags plankeværk vil du lave siden du skal sømme så tæt på..? hva jeg lige kan forstille mig, ville de fleste typer plankeværk blive kønnest hvis den bærende del sidder 15-25 cm fra beklædnings enderne.

10x10cm stolpe nedsat med sand/cement i 1-4 omkring bunden efter den del af stolpen der skal under jord er blevet tjæret 2 gange.

38x57mm lægte skruet på siden af stolpen - brædderne sømmes på lægten så de går horisontalt og sættes fra begge sider med 1 cm overlæg så man ikke kan kigge direkte igennem og hunden (størrelse som en kalv) ikke kan se ud...

Jeg har ikke købt noget træ endnu da jeg er ved at rydde den tudsegamle liguster af vejen og rense op omkring den (lo...arbejde) - men jeg regner med at købe brædderne i 2m længde og sætte en lægte lodret halvvejs mellem hver stolpe for at støtte dem lidt.

Mange tak for alle svarene indtil videre - så konklusionen indtil videre er at jeg med relativ sikkerhed kan sømme 3 cm fra enden (evt 4cm og lidt skråtgående ind imod lægten) uden det flækker og sørger for at træet er relativt tørt inden jeg sætter det op så det ikke trækker så meget sammen - jeg ville ikke blive glad hvis jeg skal til at skrue det op med tilhørende forboring.

Alternativt kan nogen så komme med at design hvor brædderne går vandret og stolpen er synlig (denne del står ikke til diskussion qua min bedre halvdel...).

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Alternativt kan nogen så komme med at design hvor brædderne går vandret og stolpen er synlig (denne del står ikke til diskussion qua min bedre halvdel...).

Må jeg være fræk at spørge hvad det er for en del din bedre halvdel ikke kan være med i en diskusion om, for jeg har da en del forslag til hvordan et godt hegn kan laves, men det kræver lidt knofedt og arbejde.

Nu bor du jo ikke så langt fra mig, så det kunne jo være vi kunne lave noget sammen.

Jeg har div. snedkerimaskiner og er uddannet bygningssnedker, og mest af alt så har jeg også en bedre halvdel der gerne vil have mig til at lave hegn.
Her er det jo sådan som med skomagerens børn at de har ingen fodtøj, det er ikke altid nemt at få noget gjort når man går alene om det.

M.V.H.
Georg Gearløs
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis