Beskyttelse af overflade på egetræsbord??

Jeg har et egetræsbord hvor overfladen er ubehandlet. Jeg har for lang tid siden prøvet at give det brun sæbe for at undgå at der bliver sat mærker efter fx kopper og glas, men jeg synes ikke det er så effektivt. Er der nogen der har et godt forslag til hvad man kan gøre? Findes der en speciel lak til egetræ man kan smøre på?

Mvh Thomas
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Efter min meninger, egner egetræ sig ikke til lak.

Jeg ville enten give det linolie, eller også vil jeg give det Ovatrol 1, som er en lækker olie.

En anden mulighed er at give det lud, men det vil lysne træet en del.

Med venlig hilsen
ThomasB
Hej

Et gammelt trick fra min morfar.
Bivoks
Du varmer bivoksen op til den er smeltet, blander med fransk terpentin.
Pensler bordet mens det er varmt, når voksen er afkølet kan du tørre / polere det overskydene væk.
Det holder minst et år.
Mvh. Jan A
Hej. Du skal ikke give bordet lud - det er ikke vandbestandigt, og tørres af, hvis du spilder vand på bordet. Det er prøvet. Det er et satans mas at slibe bordet ned igen efter ludbehandling.
Trip Trap laver en olie med hvide pigmenter i. Den er god til egetræ der ønskes lysnet lidt. Effekten er lidt som en ludbehandling men olien vaskes ikke af.

mvh Martin
Det kommer jo lidt an på, hvad det er for et bord. Jeg har selv et sofabord i eg, købt i 1966. Det får en gang skurebørste med sæbe en gang om året. Spildes der noget er der selvfølgelig en rand, men med "pletskuring" har der ikke været det store problem.

GN

Gert Nøjsen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis