Træbåd

Jeg vil lige høre om der var nogle der kunne hjælpe mig lidt .
jeg har købt en stor (17,5 mtr) træbåd som jeg nu skal til at bygge op.
skoget er bygget af lærk på eg og er i en rimmelig stand.
det jeg ville høre om var og man kunne lime et lag fine på skroget over vandlinen for at få en fin og hel ens overflade at lakkerer på.

noget andet er bunden den er også ok

men hvad er det bedste man kan gør ved bunden for at minimerer veligeholdelsen da skibet jo er ret tung(20 tons) og ret dyr at få på land( 15000 kr) det vil jeg gerne undgå at gør hver år.jeg har tænkt på at beklæde den med et eller andet men hvad?.fiskerne bruger kopper andre kopperhud er der nogle der kender noget til at bruge kopper/hud

med venlig hilsen john
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke at det er en god ide at lægge finer på fribordet, med mindre du lægger det direkte på spanterne.

Vedsr. de 15.000,- du skriver det koster, så tror jeg at du er blevet taget i rø...
Det koster ikke 15.000,- at få hevet 20 tont på land. Det skal max. koster 2.500.

Kobber....uha, det er dyrt dyrt dyrt dyrt...så kan det bedre betale sig at få den på land for de 15000,- du nævner..

Zink ville være en bedre mulighed.

Mvh
ThomasB
tak for svaret thomasb
at det kostede 15000 at få båden op skal der til siges at den bliv taget op og kørt hjem ca 70 km på en blokvogn da jeg ikke lige har en vogn den kunne stå på derefter bliv den taget af blokvognen igen og sat i et stativ på land...
det med fine det syntes jeg bare jeg har læst i et bådblad en gang men jeg var ikke sikker det jeg ville ungå med fine var at få de synlige revner i mellem plankerne over vandlinen så men fik en hel overflade at male eller lakkerer.
det med kobber det var fordi at fiskerne bruger det på deres træbåde så tænkte jeg at det må man også kunne gør på en lystbåd men zink det har jeg ikke tænkt på det vil jeg undersøge
MVH john
citat:
Oprindeligt indsendt af ThomasB:
Jeg tror ikke at det er en god ide at lægge finer på fribordet, med mindre du lægger det direkte på spanterne.

Vedsr. de 15.000,- du skriver det koster, så tror jeg at du er blevet taget i rø...
Det koster ikke 15.000,- at få hevet 20 tont på land. Det skal max. koster 2.500.

Kobber....uha, det er dyrt dyrt dyrt dyrt...så kan det bedre betale sig at få den på land for de 15000,- du nævner..

Zink ville være en bedre mulighed.

Mvh
ThomasB



LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har set en W-båd som har fået diagonal- limet mahogni-finer på fribordet (og vistnok også bunden). Det blev gjort engang i firserne på havnen i Roskilde. Jeg så båden igen for et par år siden i Svanemøllehavnen -og der så det stadig godt ud.
Jeg vil tro at der skal pålimes mindst 2 lag krydslagt finer, f.eks. første lag lodret, andet lag vandret.
Her kan du sikkert finde mere info: http://www.westepoxy.com/
Ellers prøv HF-marine i Svendborg, eller LKR-epoxy i Karlslunde som sikkert kan rådgive dig.

God fornøjelse
Mvh
Henrik.A
Kære Thomas
Du må sørme ikke lade dit nye skib transportere på land og hjem,en uge på land max. ellers hele året i vandet,får du den hjem så er den god til sankt hans bål,alt skiller ad i tørken,det er vandet der holder den levende.
Plader på fribordet er forbudt,træet rådner inden under,er planker dårlige rådne ,så skift dem,er fribordet skrammet og ser ringe ud,så slib det ned med en båndpudser,slå en bommuldstråd i igen og kit nåderne med linoliekit.
god arbejslyst
Citat fra karbas

Kære Thomas
Du må sørme ikke lade dit nye skib transportere på land og hjem,en uge på land max. ellers hele året i vandet,får du den hjem så er den god til sankt hans bål,alt skiller ad i tørken,det er vandet der holder den levende.
Plader på fribordet er forbudt,træet rådner inden under,er planker dårlige rådne ,så skift dem,er fribordet skrammet og ser ringe ud,så slib det ned med en båndpudser,slå en bommuldstråd i igen og kit nåderne med linoliekit.
god arbejslyst


Karbas har ret, et skiv i den størelse tager man ikke ud af vandet mere end max. 7 dage, medmindre der skal skiftes noget under vandlinien.
Thomas har du ikke bemærket at der er nogen på havnen der går og griner af dig, for det er da helt til grin at slæbe et 60 fods skiv hjem i "haven" et sådant skiv ligger i hele året rundt.
Med hensyn til kobber forhudning, er det ikke noget fiskerne gør for at forhindre begroning, og hvis du ser ordentligt efter vil du kunne se at forhudningen kun stikket max. 50 cm. under vandlinien. Grunden til at de forhuder den er "IS" når skivet ligger i hele året og der dannes is så kan isen beskadige skroget hvis det fryser fast ind i skroget, dette undgås ved at forhude, det hjælper også fiskerne med at kunne sejle i tynd is som kan skærer ind i skroget og derved ødelægge bordene. Istedet for kobber kan du også se at mange fistekuttere har rustfrit stål på som forhudning, det er billigere end kobber.
Din ide med at lime / skrue finer plader på skroget, glem det !
Det ville simpelt hen være at indvitere svamp og andet utøj ombord og har du først det så "tut favel" det vil blive et kæmpe arbejde at vedligeholde og udskifte med nye bord, næh du, vær du glad for at andre kan se at dit skiv har nogle år på bagen, vedligehold den og sejl, det er en livsstil.
At leve, er at sejle !biggrin biggrin
Prøv at kigge dig i spejlet derhjemme, så vil du opdage at du heller ikke ser ud som da du var 15 år.rolleyes

V.h Håndværkeren smile
hej og tillykke med "skivet". Der er en anden mulighed på fribord. Her i Bogense har vi en gammel diagonalbygget englænder på ca 50 fod, den har i mange år været beklædt med glasfiber NED til vandlinien, for at slippe for vedligeholdelsen. Jeg har også set det gjort på en kutter, det foregik på Juelsminde værft, en gang jeg lå der, for mange år siden, men jeg har ikke set den siden. Det farligste ved is og kravelbyggede træbåde, som ligger i havn, er at isen kan hænge fast i kalfatringen, og ved bevægelser i vandet hive denne ud, så hvis en glasfiberbeklædning, gik 50 cm under vandlinien, var dette problem løst, men det er meget problemfyldt at beklæde en træbåd, især i den størrelse.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også