Valg af flæk-økse

Hej.

Jeg skal have købt mig en ny økse, til at flække brænde med. Jeg har forelsket mig i denne fra Fiskars:

http://www.fiskars.com/dk/Have/%C3%83%CB%9Ckser/Kl%C3%83%C2%B8ve%C3%83%C2%B8kse/Product+Detail2b59.html

Den set vældig smart ud.

Er der nogen der kender denne serie? Holder den? Er det generelt en god kløve-økse?

Jeg kløver mest løvtræ, deraf nok mest bøg og lignende.

Nogen der har erfaringer med andre øksetyper/mærker?

Vil helst undgå at købe en økse der ikke er særlig god/velegnet til denne type opgave.

Mvh

Søren G.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

har ikke lige den model, men har både en Handy 1000 og en Handy 1300 fra Fiskars, og det er de bedste økser jeg pt. har brugt.

Faconen på hovedet gør at den går ekstremt let gennem træet, i forhold til en økse hvor der skal være plads til et skaft igennem hovedet.

Jeg ville ikke være betænkelig ved at købe flækøksen, og slet ikke hvis det er hovedsageligt løvtræ du vil kløve.

MHT holdbarheden har jeg haft mine økser i 2-3 år og der ikke noget der tyder på at hovedet vil gå løs inden for den nærmeste fremtid. Stålet hovedet er lavet at er også rigtig godt, selv en tur i et betongulv, har ikke lavet særlig stor skade på ægget.

Mvh

Ole M D

Hej Ole

Tak for dit svar. Lyder godt.

Det eneste der umiddelbart generer mig er, at jeg ikke kan finde flere data på øksen.. For eksempel længden på skaftet. Hvad jeg sådan lige har kunnet finde ud af, så skal jeg med kine 193 cm. nok op i en totallængde på omkring 80 cm.

Jeg så et sted, at i hvert fald på en af de Handy økser, var marketet er L for Large (går jeg ud fra), det må vel referere til længden?? Der var også S og M. Navnet 2400 er vel angivelsen af vægten?

Det jeg primært tænker over er, om de økser hvor fladerne på siden af øksen, har en større kile i midten af fladen, om de er bedre? Og om 2400 gr. passer til det jeg skal bruge den til?

Sådan en fætter har jeg - en ægte Finne, selv importeret fra Finland
2400 er vægten i gram, skaftlængde uden hoved 650mm, længde inkl hoved 7250mm
Jeg kunne aldrig drømme om at købe en anden flæk-økse end lige netop den model.

Den plejer at kløve i et hug, gran og bøg, med mindre der er mange knaster. Dog har æbletræ voldt mig lidt ekstra slag med øksen.

Et lille tip hvis du kløver, og sit træstykke vælter for dig, er at spænde nogle stykker sammen i et gammel dæk til fx. en trillebør - Det er angivet på bruganvisningen til din fine Finske økse.

[EDIT]
Jeg har brugt min økse i et par år nu, jeg har været lidt hård ved æggen så jeg har måtte slibe den op, skyldtes jeg ramte en flise...Ellers er den god som ny - og nej du kan ikke købe min billigt
Hej Bri Jeg har købt en 2400 i dag, den var på tilbud til 399 i Silvan. Jeg har brugt den en times tid her til aften, og den er bare rigtig god. Jeg har lidt på fornemmelsen, at øksen er gået fra at være en state-of-the-art meget dyr økse, til at være en rigtig god og knap så dyr økse. Der er nemlig flere der snakker om øksen, og at den har været dyr, og at der er en vejledning med. Sådan en var der ikke til min økse, desværre.... Jeg havde mine betænkeligheder ved den lidt korte økse, men det betyder nu ikke noget. Men med hensyn til det med at stykkerne falder ned, så har jeg monteret nogle sider på min huggeblok, så falder de da ikke den vej. De ryger sjældent ned foran, og hvis de gør, så ryger de i trillebøren :-) Men tak for svar. Skulle nogen falde over en online vejledning, så sig endelig til, den gad jeg godt at se.
bri_jac.

det var noget af en flækøkse med mega langt skaft på 7 meter.
så hvile komme med god fart på øksehovedet. så hukkeblokken flække sammen
med brandet.!!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis