Alternativ til messingfittings

Hej

Er der nogen der kender forklaringen / årsagen til at bruge messingfittings til samlinger af en dieselpåfyldningsslange på en båd – og kan man bruge andre og billigere materialer end messing?

Årsagen til mit spørgsmål er, at forbindelsen mellem påfyldningsslangen og studsen på dieseltanken på vores Granada 27 er utæt, hvilket skyldes, at den tidligere ejer af båden har sat en 50mm (indvendigt) slange på en studs (tankens studs) og ellers bare tætnet med noget silicone.

Årsagen til dette er, at studsen ved brændstofdækselet (som slangen er monteret på i den anden ende) er 50mm.

Men det er jo noget makværk, så jeg vil have det lavet ordentligt. Derfor skal jeg have koblet en slange sammen med slange, og det skal være nogle i materialer, som holder til en dielselpåfyldningsslange.

Jeg kan finde slangestudser i messing i både 38mm og 50mm, der med en samlemuffe kan skrues sammen – så problemet kan løses. Men messingfittings koster jo kassen (kr. 100-150 stykket), hvilket betyder at samlingen af de to slanger hurtigt vil løbe op i kr. 300-500. Dertil skal lægges nye slanger, og så er vi næsten derhenne, hvor det måske er billigere at købe en ny tank i plastik og lægge på båden.

Derfor vil jeg gerne finde et billigere alternativ.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En af grundene er at det skal kunne lede statisk elektricitet, væk så der ikke opstår gnister mm. når du tanker.
En anden grund er at de normalt holder meget længerer end andet, og til sidst er det jo det der altid er blevet brugt.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

50-38=12 12/2=6 så et stykke 38mm slange med en godstykkelse på 5-6 mm på studsen og den 50 mm udenpå skulle vel kunne gøre det.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
ja det er på grund af brandfare at det ikke må være jern eller stål, da det kan give gnister, hvis der er små sten eller statisk elektriset og messing og kobber ruster ikke
hvis der går ild i båden så dækker forsikkiring ikke hvis det er jern
hisen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

alt det med gnister - glem det. Det er relevant for benzintanke etc. , men diesel give ikke den slags problemer, det skal der mere til for at antænde. Jeg synes at forslaget om at bruge et stykke 38mm slange som muffe for 50mm slangen lyder som det bedste forslag.

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Annonce
Hej
Nu hedder du jo Drejer, så løsningen ligger lige til højrebenet.
Find en der har tilgang til en drejebænk, stik ham 5 dåse øl, så fikser han en samledims med de rigtige mål på 10 minutter. :)
Held og lykke
Hej Alle

Tak for Jeres svar.

Jeg vil nok arbejde videre med løsningen med et ekstra slangestykke omkring 38 mm. muffen eller løsningen med Vetus slange adapter, som jeg har fundet i deres onlinekatalog. Jeg skal bare lige være sikker på, at den holde til diesel.

De bedste hilsener

Peter
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis