Beplantning til at holde på en skråning?

Hej alle,

en del af min baghave skråner ned mod slutningen af min grund, det er ikke lige meget over det hele, men et sted falder den ca 2 meter i løbet af ligeledes 2 meter eller mindre. Min drøm var at få bygget en støttemur og lave haven i 2 niveau'er, men det er en ret bekostelig affære.

Så jeg fisker efter nogle gode ide'er til hvad jeg kan lave for at holde lidt på skråningen uden at skulle bygge en støttemur, eller er der noget man kan plante som vil holde lidt på jord og sand, så det ikke skrider med tiden og tager areal fra den del af grunden som ligger i niveau med mit hus.

Gode ide'er modtages meget gerne,
på forhånd tak.

/Kasper
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

buske og træer - rødder til at holde på jorden er hvad der mangles.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det kommer an på hvor højt du vil have det, hvilken stil det skal være og hvilke forhold der er (sol, vind, jord)
Hvis det bare skal være noget meterhøjt, og som ikke skal passes kunne snebær eller spiræa være en mulighed. Hvis der skal være noget til fuglene ville slåen og eller tjørn være godt (men de stikker)
Hvis det skal være helt lavt, så er vedben godt. Der er masser af muligheder...

Green

Hej Green, tak for svaret,

En meter høje planter vil passe fint, de skal bare være grønne, evt med lidt blomst, det er fin sort jord/muld skråningen består af og der er massere af sol og rimelig lå for vinden.

Det vigtigste er egentlig at det kan holde på skråningen, men må da også gerne pynte lidt.

 

 

En mulighed kunne også være Cotoneaster Horizontalis. Bliver op til ½ m høj, er delvis stedsegrøn, blomster med små hvide blomster og har et hav af røde bær.

Google på navnet og du kan se og læse mere om den. Har været med til at plante dem på en 4-5 m høj og meget stejl skråning. Det er nok 20 år siden og det ser stadig kanon ud og vigtigst det har holdt på jorden.
 
Men ellers er der garanteret mange gode muligheder, hvis du spørger lidt på en planteskole.

Super, tak for det gode svar. jeg vil google lidt og tage en tur på planteskolen i weekenden. Men lyder godt at det har kunne holde på skråningen, det er lige det jeg er ude efter jo.

/Kasper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis