bejdse fyr liste så den ligner Hårdtræ/maghoni

Jeg har en nye hoveddør hvor bund-træet er en mørk træ type (Jeg ved faktisk ikke hvad for en type træ det er, måske der er andre der ved hvad de plejer at bruge til bund træ på facade døre) Jeg skal så have en forkant liste ned til gulvet, og har derfor planer om at bejdse eller på anden måde farve en fyrretræs liste så den ligner det mørke træ på dørkarmen. Nogen der kan komme med tips og produkter til dette ?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Eksempelvis Københavns-, Hornbæk-, Esbjerg Listefabrik (og mange flere hvis du googler listefabrik) laver lister også i hårdttræ, så i stedet for at fedte med farve på en fyrreliste kunne man jo købe en liste i matchende træsort.

Men vil du male, så køb en bejdse i den samme farvenuance og giv den så tynde lag indtil tonen er den samme som dørtrinnet. Derefter samme overfladebehandling som trinnet. Med en liste i bøg vil du nok ramme illusionen bedre end hvis du bruger en fyrreliste.

jeg har kigget i kataloget hos byggemarkedet og den type liste jeg skal bruge var kun i Teak, bøg og fyr. og jeg mener mit dørtrin er i Maghoni, der var en masse andre af deres liste typer man kunne få i manhoni, men desværre ikke lige den slags jeg skal bruge. men jeg må da lige prøve at google lidt mere rundt så og se om ikke jeg kan få fat i en der er den rigtige træsort fra start.

Forkantlister mahogni: http://www.kbhlistefabrik.dk/index.asp?SelTypeQ=Forkantliste&SelSortQ=Mahogni
Prodigy, din facadedør har med stor sikkerhed en bundkarm af mahogni, når det er hårdttræ, der er brugt.

Nu skriver du forkantliste, mon ikke det nærmere er en trekantliste, du skal bruge? Det ville jeg selv bruge, men derfor kan du jo godt have en anden idé:
http://www.kbhlistefabrik.dk/index.asp?SelTypeQ=Fejeliste&SelSortQ=Mahogni

I stedet for at rende rundt til alverdens trælaster, så tag hen til et af de mindre snedkerier. De vil gerne hjælpe dig med at lave en liste i  mahogni, som passer helt efter dit ønske. Jeg er selv tit ude for på mit arbejde, at folk skal have lavet sådan noget specielt.

Og med hensyn til overfladebehandling af mahogni, så bruger jeg stort set altid den olie, som bruges i forbindelse med mahognivinduer og -døre. Det er folk altid tilfredse med.

Det der med at bejdse en fyrliste: Drop det, for det bliver noget juks, der misfarves med tiden!

Svend Erik

Bygningssnedker


ok på kbh-liste fabrik har de helt sikkert det jeg skal bruge, men er der nogen der ved om man kan køre ud og hente varen selv? for ellers kommer mine 1,5 meter liste til at koste 400 kr.. fragten på deres hjemmeside er nemlig opgivet til 300 kr i københavnsområdet..

Annonce
Skrevet af Prodigy den 05-04-2009 09:49

ok på kbh-liste fabrik har de helt sikkert det jeg skal bruge, men er der nogen der ved om man kan køre ud og hente varen selv? for ellers kommer mine 1,5 meter liste til at koste 400 kr.. fragten på deres hjemmeside er nemlig opgivet til 300 kr i københavnsområdet..

På samme side, hvor du har læst det med fragtprisen står lidt længere nede:

Det er muligt selv at afhente bestilte lister hos Københavns Listefabrik efter nærmere aftale.

jeg er godt klar over at fejelister er det mest benyttede ved dørtrin, men mit nuværende gulv er ikke helt plant. så jeg tænker at det er bedre at bruge forkantlister da jeg kan skære bunden af dem til så den kommer til at sidde lige på dørtrinnet.. Jeg er åben overfor andre liste forslag til et dække behov på ca 40mm og et underlag som slår sig omkring 7-8 mm over den samlede længde (døren er monteret i vater, så derfor skal listen tilpasses for at det kommer til at se ordentligt ud)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også