klarlak og spraymaling = Klistermos

Jeg ville lige ordne noget på min bil, og afslutte med en gang spraymaling (som jeg har gjort før). Jeg lagde et lag klarlak som afslutning, men synes lige der var et sted som manglede lidt mere farve.

Der fandt jeg ud af at når man sprayer autolak på klarlak bliver det til en tyggegummi-agtig slimet masse, der giver en nubret overflade. Jeg har prøvet at få det væk med husholdningssprit, hvilket bare smadrede resultatet endnu mere.
 
Området der skulle have maling var omkring 10x10 cm, men nu omfatter det efterhånden hele panelet.

Hvad gør jeg nu?

1. Fjerner alt klarlakken så jeg kan male det over med et nyt lag maling? Men hvordan fjerner man klarlak?

2. Kan man evt male klarlakken over efter nogle dage uden at det klumper sammen? Jeg prøvede efter at have ladet det sidde i 24 timer, men det klumper stadig.

3. sliber det ned med en rystepudser og maler det igen?

4. ???

Hjælp inden jeg ødelægger noget der ikke kan ordnes?'

Mvh Mikkel

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
der er kun en ting at gøre
start forfra , med at slibe helt ned og mal igen
Ja og gerne lak og maling fra samme serie.

Sprøjtespartel er til at fylde de små huller der evt, kan være i pladespartlen/grunderen.

pkt 3. Slib med fint vådslibepapir. Du kan finde fine indlæg herinde der forklarer det bedre med korn størrelser, evt. over i motorcyker.

Efter 3 -4 gange lak. i pkt. 5. Køb nogle bløde klude klude hos thansen og noget slipoline. Men pas på, for slipolinen efterlader en overflade der sikker et meget mere blank end resten af bilen.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Ja, så er den slebet ned, grundet og malet med både autolak og klarlak...

Men men men...den er stadig ikke helt blank. Jeg tror bare det er noget slipoline der skal til, men  fyren i Sadolin mente at man skulle vente en hel måned med at polere med slipoline da lakken skal nå at hærde. `

Hvad siger I? Kan det virkelig passe at man skal vente en måned?

 

Mvh Mikkel

Annonce
Jeg ventede i en úge, men han kender sikkert deres produkter bedre end mig.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
normalt går der 3 uger før den er hærdet igennem
Hvis det var 1 komponent klar lak du havde brugt kunne du bare have vasket det af med cellouse...og sparet alt slibe-arbejdet!

Bingo

Hvordan gik remalings projektet ?
Kunne man tage en smutvej, eller var den eneste løsning at give den gas med sliberiet ?

Vh Hilsen

Michael V Hansen.

Min webshop med bilplejeprodukter

Min blog om bilpleje specielt til gør det selv folk! :)

Ja, der er en grund til at det kræve uddannelse at male en bil. Jeg sleb hele panelet ned, og malede fra bunden med grunder, lak og klarlak...altsammen fra dåse. Jeg malede udenfor en varm sommerdag uden vind, men det blev stadig noget juks. Man kan tydeligt se overgangen til den gamle lak. Problemet var ikke så meget lakken (for den passede spot on), men mere klarlakken. Det er noget fedtet stads, der ikke er helt let at påføre. Det bliver aldrig helt godt, men hvis man har en gammel spand kan det godt gå an.

Jeg læste indlæg der sagde at man skulle holde fingrene fra det, men tænkte "ja,ja...jeg skal nok få det til at være pænt".
Mit råd: Lad være. Det bliver ikke pænt :)

Mvh Mikkel
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også