Det tar sig god tid om at hærde hvis det er 1-komponent lak du har brugt (spray). Lad det sidde længe, indtil du ikke lave mærker i det med en negl. Hvis der er nok lak (det er der nok, du har sikkert druknet den hehe) så kan du slibe det ned med vådslibepapir korn 2000. Efter det kan du så polere lakken op igen, når du har slebet den helt plan.
Men drop harald nyborgs polermaskine. Det eneste der virker er dem der ligner en vinkelsliber med regulerbar hastighed og 120 mm. skum skive...
Tricket med klarlak er at lægge en hurtig sættegang først, bare så det hele lige blir fugtigt. Det skal ikke stå blankt her. Heller ikke kanterne skal lakeres i første lag.
Efter 5-10 minutter giver du så den rigtige sprøjtegang, start med kanter osv. og så spray de store flader til det flyder sammen og blir blankt. Det er tit lidt tid om at flyde ordentligt sammen. Så lad være med bare at sprøjte på. Når man tænker "arh den får lige et tyndt lag mere og så stopper jeg"... Så skal man stoppe og ikke give det sidste lag
Det blir aldrig perfekt med spray. Din lak vil også blive gullig og kedelig ret hurtigt, og tit kan man slet ikke polere osv. i det.
Resultatet kan dog forbedres lidt ved at købe en anden dyse til spraydåsen
Man kan købe en knap/dyse der giver et smallere og højere sprøjtebillede, mere som viften fra en rigtig malepistol. Det er meget nemmere at styre end den runde plet der aldrig falder som den skal...
Med det sagt... Køb en kompressor, en trykregulator/vandudskiller og Biltemas sprøjtepistol til 219 kr. Den har 1,4 mm. dyse og er fin til både farve og lakken. Og dem kan du jo købe billigt hos din lokale venlige autolakker... Det er en helt anden verden!
Mvh
André