klarlak og spraymaling = Klistermos

Jeg ville lige ordne noget på min bil, og afslutte med en gang spraymaling (som jeg har gjort før). Jeg lagde et lag klarlak som afslutning, men synes lige der var et sted som manglede lidt mere farve.

Der fandt jeg ud af at når man sprayer autolak på klarlak bliver det til en tyggegummi-agtig slimet masse, der giver en nubret overflade. Jeg har prøvet at få det væk med husholdningssprit, hvilket bare smadrede resultatet endnu mere.
 
Området der skulle have maling var omkring 10x10 cm, men nu omfatter det efterhånden hele panelet.

Hvad gør jeg nu?

1. Fjerner alt klarlakken så jeg kan male det over med et nyt lag maling? Men hvordan fjerner man klarlak?

2. Kan man evt male klarlakken over efter nogle dage uden at det klumper sammen? Jeg prøvede efter at have ladet det sidde i 24 timer, men det klumper stadig.

3. sliber det ned med en rystepudser og maler det igen?

4. ???

Hjælp inden jeg ødelægger noget der ikke kan ordnes?'

Mvh Mikkel

Jeg ville lige ordne noget på min bil, og afslutte... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hey Mikkel..
Hvad med at fylde en bagdels fuld klarlak på, og så slibe den i bund med en poler maskine ? det er jo hvad de kære autolakerere gør, når der går juks i deres lak :)
Tænkte bare om det var en plan, eller om din overflade bare er så tosset, at det er et umuligt projekt ..

Hvis du har nogle billeder af det mikkel, før under efter, kunne jeg godt tænke mig dem, som skræk og advarsel til folk der læser min blog hahahah :) du er meget velkommen til at sende dem.. hvis din manglende evne skal udstilles som "how not to" :P

Venlige gør det selv hilsener.

Vh Hilsen

Michael V Hansen.

Min webshop med bilplejeprodukter

Min blog om bilpleje specielt til gør det selv folk! :)

Det tar sig god tid om at hærde hvis det er 1-komponent lak du har brugt (spray). Lad det sidde længe, indtil du ikke lave mærker i det med en negl. Hvis der er nok lak (det er der nok, du har sikkert druknet den hehe) så kan du slibe det ned med vådslibepapir korn 2000. Efter det kan du så polere lakken op igen, når du har slebet den helt plan.
Men drop harald nyborgs polermaskine. Det eneste der virker er dem der ligner en vinkelsliber med regulerbar hastighed og 120 mm. skum skive...

Tricket med klarlak er at lægge en hurtig sættegang først, bare så det hele lige blir fugtigt. Det skal ikke stå blankt her. Heller ikke kanterne skal lakeres i første lag.
Efter 5-10 minutter giver du så den rigtige sprøjtegang, start med kanter osv. og så spray de store flader til det flyder sammen og blir blankt. Det er tit lidt tid om at flyde ordentligt sammen. Så lad være med bare at sprøjte på. Når man tænker "arh den får lige et tyndt lag mere og så stopper jeg"... Så skal man stoppe og ikke give det sidste lag ;)

Det blir aldrig perfekt med spray. Din lak vil også blive gullig og kedelig ret hurtigt, og tit kan man slet ikke polere osv. i det.
Resultatet kan dog forbedres lidt ved at købe en anden dyse til spraydåsen :) Man kan købe en knap/dyse der giver et smallere og højere sprøjtebillede, mere som viften fra en rigtig malepistol. Det er meget nemmere at styre end den runde plet der aldrig falder som den skal...

Med det sagt... Køb en kompressor, en trykregulator/vandudskiller og Biltemas sprøjtepistol til 219 kr. Den har 1,4 mm. dyse og er fin til både farve og lakken. Og dem kan du jo købe billigt hos din lokale venlige autolakker... Det er en helt anden verden!

Mvh
André
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også