Audi 100 2.0D kølermotor starter ikke

Hej

Jeg har en Audi 100 2.0D hvor jeg har det problem at den bliver ved med at kogeover. jeg har skiftede temp. kontakt til blæseren, den var 3 benet. Men lige lidt har det hjulpt mig. Hvis jeg tager en ledning og forbinder 2 af benen i stikket til temp. kontakten, ja så starter den som den skal. men det er jo ikke så fedt i lægneden.

Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre? Jeg tænkte på hvad det 3 ben i stikket? om det går til en anden føler som kan være i stykker?

HJÆLP MIG
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
måske starter sin blæser ikke fordi køleren ikke bliver varm? dvs at dit problem måske ligger andet steds. Virker den thermostat, som regulere varmen til ca 82 grader, åbner den når bilen bliver varm og lukker varme ud i systemet? virker din vandpumpe, for hvis den ikke gør det så kommer vandet ikke rundt i systemet, og derfor vil din blæser ikke starte selvom bilen er varm.

Venner er som tygge gumme de klistre alt sammen :-)

min køler bliver meget varm.. det kan jeg skrive under på da jeg har mærket det da jeg skiftede temp. kontakt til blæsermotoren som sider på siden af køleren. Og der kommer varme inde i bilen. Så tro at alt virker som det skal. Men jeg vil gerne vide hvorfor der er tre ledning som går til temp. kontakten. Og om der er nogen anden føler som kan starter blæsermoteren.? Blæseren starter ikke selv om bil bliver 100 grader varm.

Nogen forslag
i nogle biler (ved ikke med audi) der er en to trins blæser og de bruger sådan en kontakt med 3 ben, så kører blæseren langsomt når temperaturen f.eks er 80 grader, og så fuldkraft ved f.eks 90grader... det er noget som biler der kørte meget med trailer og campingvogn har brugt.
du kan skrue din nye sensor ud, og varme den op med en varmtluftblæser, og så skulle blæseren gerne gå i gang, ellers må du måle om der er gennemgang på de ben som den er tilsluttet, når den er varm, det kan du måle når den sidder på og bilen er rigtig varm, og der skulle du gerne kunne måle 0 ohm hvis du måler den igennem. og så tjek den laver forbindelse til de to ben som det er du skal bruge.

lidt svært og forklare, men håber du forstår.

Venner er som tygge gumme de klistre alt sammen :-)

Grunden til at blæseren ikke starter er, at temperaturkontakten er placeret tåbeligt, den sidder i nederste venstre hjørne af køleren, og afgangsslangen sidder i nederste højre hjørne.

Når der efter nogle års forløb har samlet sig noget slam i bunden af køleren bliver den ikke varm i den side hvor kontakten sidder.

Prøv at skrue kontakten ud og fjerne den nederste kølerslange, så kan du måske spule skidtet ud, men ofte er det nødvendigt at skifte køleren.

Hilsen Aksel
okay tro ikke helt jeg er med.. For på min køler sider der kun en slang i hjøre side og den kommer fra vandbeholder på bilen. I den anden side sider der 2 store slanger som begge kommer fra moteren og så en lille som løber tilbage til vandbeholderen. Og dette sider i venstre side af køleren. Og det er også i denne side at min temp. kontakt sider. Den sider nedrest under alle slangerne.

Min køler sider heller ikke lige for som den gør på nogen audi 100 men den sider i min venstre side af motor rummet.

Jeg vil prøve at skrue min temp. kontakt af og ligge den ned i noget kogende vand og så se om den starter blæseren. Ellers andre forslag?
Jeg ved godt at der er forskellige modeller, jeg har haft en 2,6 hvor termokontakten sad som jeg beskrev.

Jeg har læst i "So wirds gemacht" som dækker Audi 100 og A6 fra -90 til -97 (Hvis du kan læse tysk må du få den , du skal kun betale porto)

De tre ben på kontakten er
+: giver næsten sig selv.
1: kobler blæser ind på lav hastighed ved 92-97 grader og ud ved 84-91 grader.
2: høj hastighed, ind ved 99-105 gr. ud ved 91-98 gr.

Prøv at sætte stikket på den gamle kontakt, og varm den op med en varmeblæser eller i kogende vand, bare for at være sikker på at systemet virker.

Jeg tror stadig på at der er slam i bunden af køleren så temperaturen ikke kommer højt nok op.

Hilsen Aksel
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis