I sydfacaden i min 70'er villa er der ca. 10m. langt parti med vinduer(+ 1 dør). Disse er monteret så de er understøttende for remmen over. Der er ikke monteret nogle former for bærende element i mellem vinduerne. Under vinduerne er en muret brystning.
Jeg har plan om at udskifte dette parti med nye vinduer + skydedør, som ikke kan fungere som bærende konstruktion. Min plan er at
* fjerne et par vinduer ad gangen
* benytte soldater hvor det giver mening,
* så vil jeg fjerne den eksisterende muret brystning og istedet opbygge et træskelet. I træskelletet vil jeg mellem hvert vindue understøtte remmen med en limtræsbjælke (ca. 10x10), skellettet fastgøres til fundamentet ved at bore hul til gevindstænger som sættes fast i fx 2 komponent.
* Træskellet beklædes med superwood i klink. Isolering, fugning og indpakning efter forskrifter
Alt i alt vil remmen blive understøttet af ca. 8 limtræsbjælker, hvilket burde være noget stærkere end de eksisterende vinduesrammer.
Er der nogen der har løst en liggende opgave ? Giver det god mening ?
Og:
Kræver udskiftning af vinduer via denne metode en byggetilladelse. Vil den byggetilladelse så evt. kræve statiske beregninger fra ingeniør ?
Hilsen
Michael