Udskiftning af bærende vinduer i facade

I sydfacaden i min 70'er villa er der ca. 10m. langt parti med vinduer(+ 1 dør). Disse er monteret så de er understøttende for remmen over. Der er ikke monteret nogle former for bærende element i mellem vinduerne. Under vinduerne er en muret brystning.

Jeg har plan om at udskifte dette parti med nye vinduer + skydedør, som ikke kan fungere som bærende konstruktion. Min plan er at

* fjerne et par vinduer ad gangen
* benytte soldater hvor det giver mening,
* så vil jeg fjerne den eksisterende muret brystning og istedet opbygge et træskelet. I træskelletet vil jeg mellem hvert vindue understøtte remmen med en limtræsbjælke (ca. 10x10), skellettet fastgøres til fundamentet ved at bore hul til gevindstænger som sættes fast i fx 2 komponent.
* Træskellet beklædes med superwood i klink. Isolering, fugning og indpakning efter forskrifter

Alt i alt vil remmen blive understøttet af ca. 8 limtræsbjælker, hvilket burde være noget stærkere end de eksisterende vinduesrammer.

Er der nogen der har løst en liggende opgave ? Giver det god mening ?

Og:

Kræver udskiftning af vinduer via denne metode en byggetilladelse. Vil den byggetilladelse så evt. kræve statiske beregninger fra ingeniør ?

Hilsen
Michael

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du nu sikker på der ikke står nogle damprør inden i konstruktionen.

jep, har lavet det et par gange før.

Og er da rimeligt nemt at gå til.

Den fremgangsmåde er okay.

Nej, kræver ikke byggetillladselse, eller beregninger, regner med du har en muret stykke væg på begge sider af partierne..

Super, tak for svaret,  og korrekt - der er et stykke mur i hver side af partiet.

Jeg føler mig ret overbevist om at der ikke er damprør eller noget i den stil i konstruktionen. 

Michael

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis