Vandslange til Amerikaner køleskab

Hej alle,

jeg har købt et Amerikaner kølekab med 5 meter vandslange. Denne er ikke lang nok. Derfor kunne jeg godt tænke mig, at købe en slange der er mindst 2 meter længere - altså 7 meter i alt.

Jeg har fundet et enkelt sted, som forhandler sådanne slanger. Der er dog maks. 5 meter og så koster den 700 kr. :o(

Jeg skal altså bruge 7 meter ialt. Specifikationen er 6mm Ø. Kan nogle give mig nogle fif?

/Brian
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvad med at forlænge rørene derfra hvor du kobler på. Altså lave et stykke på ca 2-2,5 m i enten pex eller cu-rør eller galv stålrør og så koble den slange til som du allerede har ?
Som bazze skriver, bør du prøve at flytte din eksisterende installation nærmere. Jeg lavede selv et ekstra tappested med ballofix og spuleventil lige bag skabet, men mindre kan som beskrevet også gøre det - bare sørg for at bruge VA-godkendte dele og huske at det er autorisations-arbejde

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Skrevet af bazze den 04-04-2009 11:43
hvad med at forlænge rørene derfra hvor du kobler på. Altså lave et stykke på ca 2-2,5 m i enten pex eller cu-rør eller galv stålrør og så koble den slange til som du allerede har ?

Er din installation kobber, må du ikke forlænge med stålrør !! (risiko for galvanisk tæring)

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Måske det nemmeste (og billigste) ville være at finde et stykke pex til vand i den rigtige længde og så bruge det hele vejen ; altså alle 7 meter. Så undgår man samlinger undervejs med den mulighed for utætheder der er i det. Tror man kan købe det i metervis f.eks i Bauhaus. Jeg ville vælge 15 mm pex til brugsvand som rør-i-rør og så lige en kobling i hver ende. Måske man skulle starte hele installationen med en spulehane med kontraventil bare for at gøre det lovligt; jeg er ikke sikker på at der er kontraventil i det amerikanerkøleskab. Altså: en 1/2 tomme spulehane>kobling til pex>pex rør-i-rør 15mm til vand(blå?)>kobling til køleskab :-)

Tak for alle Jeres gode råd.

Jeg har set, at man kan få Pex rør på 10mm. Kan man forme disse pex rør med varme fra en hørtører eller lignende? Jeg skal rundt om to 90c vinkler med slangen. Jeg vil gerne gemme pex-røret i gulvpaneler. Detfor ville det være ideelt med en tyndere plastslange.

En anden løsning kunne være nedenstående slanage:
http://www.shop.cvh.dk/product_nautisk.asp?product=16313

Jeg ved dog ikke om denne er af foodgrade plastik? VA-Godkendt, mm?

/Brian

Annonce
jeg tror ikke den slange er god til drikkevand :(
du kan jo prøve med pex'en ellers må du jo lave to pexvinkler

Hej

Pas nu på!!

Der findes eksempler på at forsikringsselskaber har afvist dækning på vandskader, der er opstået på grund af uautoriserede arbejder i forbindelse med tilslutning af vand til køleskabe, eller fordi selve køleskabet ikke er VA-godkendt.

og det er vist desværre meget almindeligt at køleskabet ikke er va-godkendt eller hvad, Orla ?

Tidligere var der en del køleskabe der ikke var va-godkendte, men i dag findes der da flere der er det, og det må forhandleren jo fremlægge dokumentation for.

Det hedder forøvrigt vist ikke va-godkendelse mere, men kan ikke lige huske hvad det så hedder.

ce-mærkning eller eta ?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis