Utæt varmeveksler (Volvo Penta 2001) kan den repareres?

Jeg har en Volvo Penta (model 2003) diesel motor fra 1988. Den er monteret med en varmeveksler som er blevet utæt. Således drypper der en del vand når motoren kører.

Er der nogle der har erfaring med at reparere på en varmeveksler? Kan man evt. "lappe" den med noget pakning af en art?

Obs: har fået et tilbud på en ny, og sådan en skal åbenbart koste kr. 8000,- hvilket jo ikke er værd at ofre på så gammel en motor.

Ser frem til at høre fra Jer!

Mvh

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du en dag skal skifte motor, kan du så ikke bare bruge den samme (ny købte) varmeveksler.

Men sidder hullet udvendigt.. så kan det vel slagloddes eller svejses.
Men hvad er muligheden for at hvis den bliver utæt udvendig, hvor tæret er den så indvendig. og vil den begynde at smide ferskvand over i saltvandet og omvendt??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har endnu ikke fået den afmonteret, for at se nærmere på den. Jeg er ikke den store smed; hvorfor jeg tænkte om man kunne købe noget padding/sealing og lappe med?

Når sådan en først har været skilt ad; skal den så udluftes (for at undgå luft) eller andet ? Eller er det bare at samle skidtet igen; og så køre med motoren igen?

(obs. god pointe mht. hvordan standen er indeni)
Hvilken type veksler er det? Umiddelbart vil jeg gætte på at det er en rør køler, og at det er et ende dæksel der er utæt, der kan for det meste fåes nye endedæksler. Har du kigget efter at det ikke er en lille prop det drypper fra, da det kan være muligt at der sidder noget tære zink/jern og der er sladre hul der fortæller at det er tid til en ny.


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Ja den er formet som et rør - ca. 20 cm lang og diameter på 7 cm.. det er endestykket den er gal med; i koblingen mellem varmeveksleren og rør indgangen til søvand..
Så har jeg fået skidtet afmonteret; det viste sig at søvandsindgangen til varmeveksleren, slet ikke sad forsvarligt fast..et spænde af en slags var rustet væk.. håber jeg kan få fat i nye dele hertil. plus ny pakning..
Annonce
Hvis du kan tage et billede kan vi måske hjælpe med at finde delen. Nu hvor den er til at arbejde med, kan du med fordel rense den, når ende dækslerne er taget af er der en masse rør, dem stikker du igennem med en lille rund børste, normalt af metal.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jamen det tilbud tror jeg da jeg vil benytte mig af.. Kan sku ikke forstå hvordan det rør egentlig skulle sidde fast i varmeveksleren..
 
Selvom jeg nu har renset delene, sidder det ikke rigtig fast; hvorfor det også stadig drypper fra samlingen (dog betydelig mindre end før)..

Glæder mig til at høre om Volvo har delene; men også hvad de skal koste..
Jeg har hjulpet lidt til med reperation af en ældre varmeveksler brugt på en mariniseret 1.6l diesel fra en Golf II :)
varmeveksleren var formodentlig blevet frostsprængt og havde brug for et nyt endestykke. efter afmonteringen var det klart, at det andet endestykke også var blevet meget tyndt i godset, så 2 nye blev bestilt i rustfri hos smeden på mål, da vi ikke kunne finde reservedele til den.
vi brugte en gammel tynd antennespids på 1m til at rense de lange tynde kanaler i veksleren for skidt, så NU er gennemstrømning.
Den er nu samlet og kører perfekt.
på de 2 kobberrør der går ind i endedækslet er der en "udpresning" i røret (det ligner en 2mm ring) det beslag du mangler er et lille stykke fladjern der skal monteres efter at du har monteret rørene i endestykket, det vil så holde dine rør inde i endestykket pga udpresningen på rørene, du skal huske at bruge nye påkninger på rørene. jeg har både nye pakninger og rør liggende.

Hvis du har ny pakning, rør plus et nyt stykke fladjern liggende vil det da være perfekt!

Fladjernet er stort set rustet væk og holder ikke på noget som helst.

Hvad skal du have for det?

Ser frem til at høre fra dig.

Mvh

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis