Nyt dæk Folkebåd

Hej alle
Jeg er igang med at istandsætte, en folkebåd af træ fra 63. Da glasfiberen på dækket ikke sad fast og fineren var blevet våd, har jeg beslutte at skifte det.
Er der nogle, der har nogle gode råd.
Hjælp mig.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et elle andet sted på nettet er der en bådbygger man kan spørge... Jeg tror han hedder Thode. Det er vigtigt at alt dårligdom fjernes unde man starter på genopbygningen, men hvordan man gør step by step ved jeg ikke desværre. Men fortæl s mere om projektet som det skrider frem..

Venligts Njord

MVH Njord
Hej igen

Jeg er "faldet over en norsk side hvor jeg har sakset lidt. Det er en side for selvbyggere men det går jo nok alligevel, Check også link afsnittet.

Den siste og viktige fasen av det utvendige arbeidet på et selvbyggerprosjekt, er legging av dekk. Når det er gjort, er man kommet langt. Her beskrives hvordan dekket legges.
Når selvbyggeren er ferdig med skroget og kommer til dekket, er han blitt en moden og erfaren båtbygger. Alt går mye lettere. Familien begynner å planlegge innredning og gleder seg til sjøsetting.
De første to årene er de tøffeste for en selvbygger. Dette er en modningstid der du får bruk for energi og viljestyrke. Da jeg la siste planken på skroget, hadde jeg samme lykkerus av å ha nådd målet som Erling Kagge hadde da han kom til Sydpolen. Blir du først ferdig med skroget, er arbeidene videre til ferdig båt mye lettere. Du har nå opparbeidet kompetanse og arbeidene går som en lek.

Det er ikke fritt for jeg ofte blir slått av undring når jeg kommer inn i plasthallen der båten står. Fra kjølen til forstevnen er høyden omtrent 4 meter. Til sammen er vekten nå over 10 tonn, og dette ser unektelig helt umulig ut! Har jeg virkelig gjort dette? Og jeg må spørre meg selv, ... hvordan i helv.... fikk jeg det til? Svaret er enkelt: organisering. Å stille seg selv som læregutt i prosessen og overlate styringen av detaljene i byggeprosessen til dyktige fagfolk, har gitt resultater. Solide materialer og anerkjente produkter har sikret kvaliteten.

Njord inneholder over 20 års erfaring fra båtbygger Jan Knutsen ved Vågen båtbyggeri. Vårt samarbeid har vært fruktbart. Mitt mål da jeg startet byggingen, var å oppnå tilnærmet samme kvalitet som en båt fra et båtbyggeri. Dette er oppfylt så langt. Til og med min kritiske læremester er etter hvert blitt fornøyd med læregutten sin.


Jeg skulle gjerne ha feiret at første milepel var fullført. Men en hurtig kommende høst, ga ingen tid til det. Dekket måtte legges, før det ble for kaldt.

Dekket mest synlig

Et båtdekk må være tett og vakkert. Sammen med springkurven er det den del av båten som påvirker førsteinntrykket mest. I tillegg blir dekket utsatt for store påkjenninger. Oversiden er utsatt for vann, is og soloppvarming til ofte over 80 C. Undersiden av dekket er det stedet i båten der det lettest oppstår kondens.
For båteieren vil et lekk dekk føre til år med ergrelser og dyre reparasjoner. En båts levetid er helt avhengig av at dekket er tett. Dekksbjelker og spantetopper kan bli råteskadet hvis vann får trenge inn. Dekket er i det hele tatt en kritisk konstruksjon. Kravene er mange, men med innsikt og riktig materialvalg er det mulig å bygge et bra dekk. Mitt valg ble et dekk bestående av to lag kryssfiner limt med epoksylim.

Venligst Njord


MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej
Jeg har selv en ældre sejlbåd i træ (en kutter fra 1946).
Hvis det var mig, ville jeg fjerne al glasfiber. Under den er der formentlig krydsfinerplader. Dem bør du også afmontere.
Derefter kan du bygge et nyt dæk op, som består af f.eks. to lag krydsfiner som epoxylimes sammen (2x4mm burde være nok).
Du skal være meget omhyggelig med at forsegle krydsfinerens ender med epoxy.
Dækspladerne skruer du ned i dæksbjælkerne, og du skal huske at forsegle skruehullerne med epoxy. Husk at give dine dæksbjælker mange gange linolie, nu hvor du har dem fri. Dækspladerne forsegles også på overfladen med epoxy (du maler det på som tynd fernis).
Oven på dette kan du nu lægge f.eks et traditionelt lærredsdæk. Det er smukt og passer til båden. Lærred kan du købe i en velassorteret bådebutik, jeg ved at Claus V på Østerbro har lærred til dæk. Lærred lægges på dækket og hæftes med rustfri klamper eller små kobbersøm, stram god op. Lærred males med såkaldt spændlak, og blir helt starmt. Derefter får det nogle gange oliemaling, feks Hempolin tilsat skridpulver. Til sidst sætter du lister over afslutningerne op mod ruf og ud mod skvætbordet.
Billigt, meget holdbart, let og helt i tråd med bådens sjæl!
Venlig hilsen
Simon
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg mener at der er et firma/værft i Middelfart, der hedder noget i retning af "Folkebådscentralen". Indehaveren er inkarneret folkebådssejler, så mon ikke der er noget at hente der?

GN

Gert Nøjsen

Folkebådcentralen ligger i Kerteminde, men der ligger et værft i Middelfart hvor der givet vis er bygget en del Folkebåde, men i dag er det vist mest traditionelle fartøjer der vedligeholdes på værftet.

Folkebådcentralen bygger (støber vist i Polen) nye Folkebåde, men kan måske hjælpe aligevel. Brandt Møller lave ligeledes en luksus udgave af Folkebåden i træ så det var også en mulighed. Men hvad siger tegningerne af den gamle træbåd ??? Måske kan Lystfartøjsmuseet på Tåsinge hjælpe, eller Museet på Hobro havn, jeg husker ikke lige navnet.

Venligst Njord

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Er selv igang med at lægge nyt dæk på en folkebåd fra 1960. Har allerede lagt det første lag 6mm østenfiner, som jeg har givet linolie. Læste så at epoxylim ikke binder på noget der har fået olie - overvejer at bruge tec7 istedet for epoxy til at lime fineren sammen med, eller findes der epoxy som kan?
Skrevet af JeppeO den 15-05-2009 13:25
Er selv igang med at lægge nyt dæk på en folkebåd fra 1960. Har allerede lagt det første lag 6mm østenfiner, som jeg har givet linolie. Læste så at epoxylim ikke binder på noget der har fået olie - overvejer at bruge tec7 istedet for epoxy til at lime fineren sammen med, eller findes der epoxy som kan?
Der findes ikke en holdbar lim der kan holde på træ der har fået lindolie eller lak, du har jo lukket overfladen så limen ikke kan trænge ned i træet. Det må være det der kaldes en OMMER

Hvorfor i alverden skulle man lægge 2 lag tyndt i stedet for et tykkere lag , ser ikke noget formål med det, da slet ikke på så fladt et dæk, som folkebåden har. Pålæg et lag epoxy med en egnet måtte, undgå overlæg og brug en bred spartel til at fordele epoxyen, så er der ikke meget spartelarbejde.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ideen er at jeg vil lægge et traditionelt lærredsdæk. Så jeg tænkte at to lag med forskudte samlinger ville være tættere.
Har tænkt mig at male et tyndt lag polyester når fineren er på, hvorefter jeg så vil lægge filt.
Mht. oliebehandlet træ og lim, så tror jeg bare jeg prøver det - der kommer jo masser af skruer i, så det skal nok holde. Evt. kunne jeg aftørre med lidt acetone eller lign. først.
hvis du vil fortsætte, så få alle de rester af oliemaling du kan få og brug det som lim.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også