Reparere eller udskifte taget (tagpap)

Hej. Jeg kigger lidt på et hus som er til sælg, 130 m2. Det er med tagpap. I tilstandsrapporten stårder som K3 at der er enkelte dampbuler i tagpappen,og anbefeles som minimum at buler udbredes. der er større nedbøjning af tagfladen, og der er risiko for at der vil henstå meget regnvand, og det kan trænger over tagpappets opkant. Der er indhentet tilbud fra "tæt tag derbigum" og de konkluderer at skifferbestrøningen på den gamle tagpap flere steder er slidt af,og så udtørres tagpap af uv stråler. Der er vandsamlinger. De mener at tagfladen er udtørret og trænger til renovering af taget,montering af 2 nye tagbrønde, montering af Dérbigum SP 4 på tagfladen o.s.v. De giver 15 års garanti. Prisen er ca. 50000.. Mit spørgesmål er, er det ikke bedre at udskifte taget helt, og i så fald, hvor meget dyrere er den løsning? Vh Zagor
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, fordelen ved at udskifte er jo at du så kan lave et tag med noget hældning på. Jeg antager at du kun har ansamlingerne fordi der IKKE er hældning på nu.
Omvendt, så er det ikke så svært enten at lægge et nyt lag tagpap, eller evt. reparere det samle tag hvis du ikke lige har de 150-200K det vil koste med helt nyt tag. Ved at få tag med hældning kan du også sløjfe evt. indvendige afløb som der ud over at de også er grimmme ødelægger husetes isoleringsevne da det kolde regnvand løber ned midt igennem dit hus på samme måde som en køleribbe i et køleskab. Som en anden fordel får du også mulighed for at få lidt mere plads mellem loft og tag, så du kan lægge mere isolering, og evt. spare lidt på varmeregningen (Igen antager jeg at du nok kun har 50-150mm da gamle, flade tage normalt ikke er så forfærdeligt høje)

Ulempen er klart prisen. Men det er så nok også den ENESTE ulempe, altså alt afhængigt af hvilken type tag du så vil skifte til.
Ved at få tag med hældning kan du også sløjfe evt. indvendige afløb som der ud over at de også er grimmme ødelægger husetes isoleringsevne da det kolde regnvand løber ned midt igennem dit hus på samme måde som en køleribbe i et køleskab.......

....som køleribbe i et køleskab........come on! Den slags løsninger laves stadig i dag og jeg er temmelig sikker på at det ikke betragtes som køleribbe....

Fladt tag ville jeg ikke røre med en ildtang, jeg har det på garagen og kan næsten ikke vente på at bygge en ny med et rigtigt tag !


Jeg vil tilmed mene at hvis et hus er med fladt tag er det automatisk en K3er :-)
De skriver det her i rapporten;
"EN DEL STÅENDE VAND PÅ TAGET; HVILKET KAN VÆRE EN HÅRD BELASTNING FOR SÅVEL KONSTRUKTION SOM DEN TRADITIONELLE SKIFFERBESTRØEDE TAGPAP. VI ANBEFELER AT DER ETABLERES FALD MOD AFLØB VED RENOVERING. OPRETNING AF DE STØRSTE LUNKER ER NØDVENDLIGT: ELLER DER KAN LAVES EKSTRA TAGBRØNDE."

Så de laver jo hældning ved renovering, så man behøver ikke udskifter tag helt, bare renovere den. Eller har jeg misforstået noget?

Koster det 150-200 at skigte flad tagpap helt?

tak for jeres hjælp:)
Der er intet i vejen med et fladt tag. Især hvis man er gør-det-selv mand. Men hold dig for alt i verden fra derbigum. Det er ikke diffusionsåbent, så enhver afdampning fra underliggende tagpap vil søge ind i huset. Det er svært giftigt! Man kan starte med at fjerne det eksisterende tagpap, men det klart nemmeste og billigste vil være at fuldsvejse et nyt lag overpap på den eksisterende. Større søer bør undgås, men moderne tagpap kommer uden krav til hældning på taget, da det sagtens kan tåle lidt vandsamlinger. Tagpap kommer også med 15 års garanti men holder snildt 20, og hvis du passer på det med en spand tjære og en skovlfuld skiffer en gang i mellem, så har du et tæt tag i mange år for 50-60.000 kroner.
Annonce
Ja, og evt. lunker kan udbedres inden der udlægges et nyt lag tappap, men lecasnus eller anden opretning.
Diffusionsåbent tagpap.....har jeg da godtnok aldrig hørt om. Hvem laver den slags????
Det har jeg heller ikke - men jeg håber da ikke det har regnet ind i 4 år ;-)

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Mon ikke han mener trykudlignende...
Drop det flade tag, her sidste vinter havde jeg 15 cm IS på taget af min garage fordi vandet ikke kan løbe af når sneen smelter og så fryser det om natten og stopper afløbsbrøndene. Der er absolut ingen fordele ved fladt tag. Så hellere ensidig taghældning på fx 15-20 grader, det kan laves ret pænt og du kan stadig få tagpap på
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis