Hoveddør med højglans

Jeg har fået den ide at jeg vil mæle vores hoveddør i super sort højglans (Pionolak agtig) men ved ikke rigtig hvilken maling der vil egne sig bedst. Alm. træbeskyttelse er alt for mat og jeg går ud fra at indendørs højglans 90 maling ikke er egnet. Skal jeg over i noget skibsmaling?

 Bungalow... Nu med helt ny 1.sal. - www.plusa.dk/hus

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej AndersA(nd)

Tjah ideen er da ikke så tosset, men det vil kræve at du piller døren af og har den inden dører i en 14 dages tid.
For at få et sådant resultat som du gerne vil have, skal der lægges en ordentlig indsats i arbejdet. Du skal først fjerne beslagene på døren, så skal du afrense den grundigt og slibe den. Så skal der slibes og spartles til den helt store guldmedalje, til overfladen er fuldstændigt jævn og føles blød som en barne numse. Så skal du have en grunder på der igen skal slibes let når den er tør.
Nu kan du så bruge en alkyd højglans maling, den skal påføres i tynde lag med mellem slibning, endelig skal du så have en højglans lak på, også tre tynde lag med mellem slibning.
Så får du en dør der vil være som et sort spejl.
Men hvorfor nu alt det forarbejde, tænker du sikkert ! Jo hvis du vil have en højglans dør, så er forarbejdet meget vigtigt for den mindste skævhed eller ridse vil kunne ses på 10 Km. afstand.

V.h.  Håndværkeren
Tak for det hurtige svar. Du skriver 14 dage indendøre. Er det for at den ikke for fugt eller kan det klares med at man tager den af og på? Havde ikke tænkt på det med lak. Det er jo nok det der gør trixet.

 Bungalow... Nu med helt ny 1.sal. - www.plusa.dk/hus

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hva med en automobillakerer?

 

Det var også en mulighed. Dog vil vi have svært ved at skulle undvære hoveddøren i flere dage.

 Bungalow... Nu med helt ny 1.sal. - www.plusa.dk/hus

Man kunne jo lave en midlertidig dør, du har jo hængslerne og greb fra døre af. så hvis du kan lidt selv, er det da en simpel opgave...

Eller vhis du har en bagdør / kælderdør, kunne du helt blinde døre af de par dage...

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af AndersA den 02-04-2009 21:56
Tak for det hurtige svar. Du skriver 14 dage indendøre. Er det for at den ikke for fugt eller kan det klares med at man tager den af og på? Havde ikke tænkt på det med lak. Det er jo nok det der gør trixet.
Ja grunden til at det skal gøres inden dører er fugt, vi ved jo alle at der falder dug eller at fugtigheden stiger lidt lige når solen går ned. Og hvad værre er, hvis det blev regnvejr så ville du skulle starte forfra igen.
Som Lopus skriver, kan du blænde døren af i den tid det tager dig at arbejde med døren.

Hej

jeg vil også komme med mine erfaringer. Jeg har for 3/4 år siden højglans-malet min dør fra 1926 som Håndværker beskriver.

Alle beslag og håndtag blev afmonteret. Herefter afslibning af gammel løs maling, spartling og slibning. Herefter 3 lag sort alkydmaling glans 90, med finspartling af de bittesmå fejl der bliver synlige + slibning med stadig finere sandpapir. Før sidste lag maling slibes med vandslibepapir korn 400-500. Det sidste lag maling bliver påført iført engangskeddeldragt + hårnet, så der ikke ender nullermænd eller hår på døren (man afgiver altså selv uanede mængder hår og støv - det erkender man(d) efter at have malet højglans).

Læg døren vandret mens du maler den - så slipper du for løbere og kan lægge et tykt lag maling, som flyder smukt sammen.

Og jo - jeg tog døren ud og skruede en plade i døråbningen - og så brugte vi kælderdøren istedet i de 14 dage de tog. Årsagen er, at imens malingen tørrer, så vil det mindste støvkorn, der kommer forbi uvægerlig sætte sig fast i malingen.  Og ethvert støvkorn kan ses.

Brug kun pensler:
 -med lange ret bløde svinehår - de maler pænest med alkydmaling
 -af god kvalitet, der ikke taber hår. Penslen må ikke være ny, men skal have været brugt et par gange, så de løstsiddende hår der måtte være allerede er faldet af.

Prikken over i'et er, at alle messingbeslag er blevet poleret og har fået et lag metallak, så de ikke bliver matte.

Som du kan høre, så tager det tid at opnå et flot resultat (og jo - jeg synes den er blevet flot ).

God fornøjelse

mvh Janus

hej alle

Undskyld jeg svarer på en 7 år gammel tråd, endda for anden gang. Bær over med mig. Jeg sad lige og sorterede billeder på PC'en og faldt over dette billede af min højglansmalede dør. Og så kom jeg til at tænke på denne gamle tråd. Døren er ligesom huset fra 1927 og krævede en god gang knofedt. Før var den malet med mat træbeskyttelse og fyldt med ridser og hakker, samt hunde-skrabemærker. Skulle måske have været under "Gallerier".

 

Mange hilsener fra Janus

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også