lodning/svejsning af meget små elementer rustfri/stål

hej.

jeg har nu flere gange stået og haft et problem med at sætte nogle meget små elementer sammen i metal, lige p.t. står jeg og skal have sat en 3mmØ stål pind på en hvad jeg er ret sikker på er en rustfri fjeder (ved ikke hvad den er lavet af men da den er skinnende tror jeg det er rustfri) muligvis med en lille plade som forbinder dem.
det kan i hverfald ikke svejses med CO2.
og skulle gerne kunne holde så godt at svejsningen/lodningen først bryder når metallet også bryder.

nogen der har nogle forslag?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke man kan lodde/svejse på en fjedder uden at den mister sin hærdning, måske kan man hærde den efter lodningen/svejsningen og få de samme egenskaber. Jeg ville enten lodde på en stor flade ved lav temperatur, dvs. tinlod, bruge superlim/epoxy, eller fastgøre den mekanisk, jeg ville vælge det sidste.


Dr_Lyn
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Din fjeder kunne muligvis være forcromet. Du kan prøve at slibe det sted hvor du vil svejse, for at få evt forcromning af.

Man kan sagtens svejse på rustfri med almindelig co2 tråd. Selve svejsesømmen bliver ikke rustfri. Man kan dog godt få rustfri kit til Co2 svejsning, men det er en anden sag.

Jeg ville sikre mig at fjederen ikke var forcromet og prøve igen. Hvis det stadig ikke lykkes, kan den sikkert TIG-svejses. Ellers er slag/hårdlodning (som nævnt tidligere) også en god løsning. Man ændrer på fjederens egenskaber, men hvis det ikke er noget problem i det du er ved at lave, så er det bare at klø på :)
Har du mulighed for at kunne lodde en ring på, og der efter sætte fjederen fast i ringen.
Mvh Allan. Hvad skal den holde til.
du kan sølvlodde eller tigsvejse, men der er en special tråd der lodder rustfri som er 500 % stærker end loddetin. Den binder så godt på forniklet og forkromet.
Det eneste der aldrig kan bruges er en jerntråd til rustfri. da der ingen styrke er i den svejsning.
og svejser du på fjederen bliver den så hård at den bliver skør og brækker ved den mindste belastning.
Mvh. Allan

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også