Spartling af filt på gipsloft.

Hej!

Vi købte for et par måneder siden et hus, hvor vi var nødt til at rive det gamle loft ned i stuen og sætte et nyt gipsloft op. Da jeg ikke er den store håndværker-type spurgte jeg mig til råds omkring spartling og opsæt af bånd på gipsloft inden filt.
Jeg fik desværre at vide at der skulle bånd på både på langs og på tværs af gips-pladerne, hvilket resulterede i at der kom en forhøjning på tværs! Derudover spartlede jeg ikke nok i rillen på langs, hvilket resulterede i en  synlig rille efter opsæt af filt. Og ja, der er desværre kommet både filt og stuk op, så det er ikke til at pille ned nu. =(

Jeg har efterfølgende prøvet at spartle i rillen på langs, slibe og male igen, og resultatet er ok. Dog kan man se kanterne, der hvor jeg har spartlet.

Status er derfor at der er en lille forhøjning på tværs, hvor båndet er kommet på og nogle synlige kanter på langs. I bagklogskabens lys skulle man have undersøgt det nærmere, men sket er sket, så hvad kan jeg gøre nu.

Spørgsmål: Skal/Kan man bruge en elektrisk slibemaskine med fint sandpapir til at slibe kanterne væk på langs af loftet og så sige pyt til den forhøjning på tværs eller kan man muligvis fuldspartle loftet (uden at sætte filt op igen) og så male det igen med et godt resultat? I så fald hvilken spartelmasse skal man købe.
Eller skal man gøre noget helt tredje måske?

Alle gode råd er velkommen - mange tak.

Mvh. Anders   

   

Anders

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Anders

Som jeg ser det har du 2 muligheder - enten spartler og sliber du, så alt er jævnt, og sætter nyt filt op - eller du fuldspartler med en letspartelmasse og finsliber bagefter. Du kan bruge slibemaskine med fint sandpapir til begge processer.
Jeg har selv prøvet sidstnævnte løsning med et loft som jeg "overtog" efter en tidligere ejer og resultatet blev flot.

mvh
gug

Hej gug,

Tak for godt råd!

Jeg tror det bliver sidste løsningsforslag, da der som sagt er sat stuk op, og at jeg derfor er bange for at det ikke bliver pænt i kanten med nyt filt?

Kan man slibe det helt fint i kanten op mod stukken med en slibemaskine og er det en bestemt type letspartelmasse, du har brugt?

Mvh. Anders 

 


Anders

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du kan leje en girafsliber,- dvs en stor sliber med en støvsuger monteret.
http://billigmaling.dk/product.asp?product=345  

Du kan også få "slibedims" til at monterer på et kosteskaft. Så kan du tage nogle store strøg med sandpapir på "dimsen" uden at dine arme falder af fordi du skal holde dem over hovedet hele tiden.

Køb en god spartelmasse. Hvis du sparer her vil du fortryde det. Billig spartelmasse skal have flere omgange og risikoen for at det svinder ved maling eller opsætning af filt er større.

mvh jan

Enig med jancar. Køb en god letspartel, det svarer sig ikke at spare her. Og ja du kan forsigtigt slibe helt ud til stukkanten.

mvh
gug

Jeg ville nok flå stukken ned... spartle det med fint spartel overalt... slibe det med bræt på teleskopskaft og droppe girafsliberen... den laver det i hvert fald ikke godt nok til mig hverken med en erfaren bruger eller med mig bag roret...

Så ville jeg sætte nyt filt op. male og nyt stuk op... Evt vælge en stuk der går et par mm længere ned af væggen end den gamle...

Hvis du har sat stuk op med det rigtige stuklim, så er det meget nemt lige at slibe pænt af langs væggene uden at ødelægget tapetet
Så er det godt nok nogen dårlige håndværkere du har set arbejde med giraf,for selvfølgelig kan man lave et kanon resultat med en giraf,uden svineri og meget hurtigere

Tømreren

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også