Oliering af lidt slidt bøge-bordplade

Hej Forum

Jeg har en køkkenbordplade som jeg ved opsætning olierede med rustikolie. Siden har jeg været "lidt" doven med olieringen og nogle steder tørster den meget. Derudover er der lidt smårender osv. Der er ikke tale om totalt nedslidt og ridset bordplade. Hvordan skal jeg nu behandle den ? skal jeg jeg bare give den olie eller er der en forbehandling - Håber på hjælp fra forum.

VH Peter
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Grundrens pladen.

Sørg for at slibe alle skader væk i årernes retning eller med excentersliber. Brug korn 80 først, derefter 120 og måske endda 180 eller 240.

Nu følger du bare anvisningen på dit olieprodukt, som regel fordeles med f.eks en stor pensel, lad trække en god halv time, og fjern så AL overskydende olie. Gentag gerne en gang eller 2 de følgende dage og polér godt efter til sidst

Man kan også vælge at slibei årernes retning i den våde olie med meget fint vådslibepapir - dette skulle efter sigende få olien arbejdet godt ned i træet


LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Start med grundrens, så kan du bedre vurdere tilstanden. Jeg vil nu mene, at du ikke kommer udenom en smule slibning, uanset hvor grundigt eller ikke du vil gøre det. Du kan forvente, at træets fibre rejser sig når det får vand, og de skal slibes ned.

Det er ikke så stor en opgave, som det lyder til. Bare tag det et skridt ad gangen


LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også