Vandskuring af gipsvæg

Hej. Jeg er ved at lave et badeværelse, hvor de fleste vægge er gasbeton, og en enkelt er gips.
Kan jeg vandskure det og hvad skal jeg bruge af materialer??

Nogen der kan hjælpe / komme med erfaringer?

Tak
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Jeg har hos en bekendt set en stue med åbning til et køkkenalrum vandskuret, hvor alle ydervægge består af gasbeton elementer. Det ser meget overbevisende ud. Fremgangsmåden for det jeg har set er, at du først skal have lavet dig et "murstensmønster" de enkelte sten, forbandt og sådan. Det sker ved at trække et tyndt lag fliseklæb på, hvorefter der med nogle jern først trækkes spor vandret, og efterfølgende lodret. Disse jern har jeg set hos STARK, som i øvrigt vist har haft et tema om netop et sådant projekt, i et af deres tilbuds magasiner som udkom sidste eller forrige år. Min bekendte havde dog fabrikeret disse jern selv af noget jernplade, hvor henholdsvis stenens længde blev klippet i det jern til de lodrette fuger, samt stenens højde i det jern til de vandrette fuger.

Når fliseklæben er hærdet op, er proceduren for vandskuringen den samme som ved en rigtig murstensvæg.

Håber det var hjælp.

Hilsner Ole

Jeg tror nu ikke lun ville vide om han kunne efterligne et stenmønster, men ud af OBJ75's svar kan man jo også læse, at man sagtens kan lave en "vandskuret" overflade på gips

Med SKALFLEX Vandskuring kan du lave en kornet overflade, som har karakter af en vandskuret væg, eller du kan vælge udseende som en berapning med kraftige kostestrøg.

Dette produkt kan bruges på mange forskellige overflader.

(Nej,  jeg er ikke på deres lønningsliste )


LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

PS: HVIS du alligevel vil lave murstensmønster, kan du lave værktøjet af et stykke træplade, hvor du på enden sætter skrabejern bukket af ståltråd (ligesom hæfteklammer med lange ben) som slås fast (eller bedre: limes i forborede huller) i de korrekte afstande. Fugerne er normalt 12mm. En mursten 228x54mm.

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Hej.

 

Du har ret - jeg skal ikke have et "murstens" look, men bare det vandskurede look.

Kan den Skalflex vandskuring komme direkte på gipsplade / gasbeton, eller skal der være noge form for hæfte grunder?

 

http://www.skalflex.dk/produkter/struktur_malinger/vandskuring.htm

læs på ovenstående link

SKALFLEX Vandskuring er fremstillet til indvendig brug og kan anvendes direkte og uden grunder på rengjorte overflader som Leca-elementer, puds, beton, gipsplader, cementspånplader og mursten, også selv om disse overflader tidligere er malet.

Snavsede overflader rengøres med SKALFLEX Grundrens

På sugende flader som Gasbeton, Yton og Siporex-elementer skal der grundes med SKALFLEX Beto-binder og vand i forholdet 1:3 så tørringen sker langsommere, således at der er mere tid til påføring og bearbejdning.

På spånplader kan det være nødvendigt at grunde med terpentinopløselig alkydmaling, da der ofte vil ske en udblomstring af brune skjolder i overfladen af SKALFLEX Vandskuring. Skjolderne stammer fra limen og barkurenheder.

Murværk, som tidligere har været malet med limfarve eller andre vandopløselige produkter, bør for en sikkerheds skyld grundes med terpentinopløselig alkydmaling.

På savsmuldstapet der tidligere har været plastikmalet, er det unødvendigt med grunder, hvis tapetet sidder godt fast. På almindelig tapet må der tilrådes forsigtighed - prøv et mindre stykke og se om tapetet løsner sig. I bekræftende fald fjernes det.

Hessian kræver to behandlinger med SKALFLEX Vandskuring for at undgå svindhuller. Tag først en spartel og lav en jævn flade. Lad det første lag tørre og påfør derefter SKALFLEX Vandskuring med den ønskede overflade. Kontroller på et mindre stykke om hessianen løsner sig.

SKALFLEX Vandskuring skal omrøres grundigt før brug. Der kan fortyndes med vand, hvis der ønskes en glat vandskuring uden dybe penselstrøg.

Den glatte Vandskuring opnås bedst med en blød bred pensel og arbejdet udføres med krydskostning. Den berappede overflade opnås ved brug af grovfibret pensel eller kalkkost.

SKALFLEX Vandskuring kan påføres med strukturrulle og glattes efter med pensel/kost, eller pensel/kost kan dyppes direkte i spanden.

Det er vigtigt at der arbejdes "vådt i vådt", det vil sige at man skal færdiggøre en væg i en arbejdsgang, ellers kan man risikere synlige overgange.

mvh jan
Annonce
Også når du har læst alt det om skalflex og finder udaf det koster spidsen af en jetjager går du ud og køber maxit 280 (og prutter prisen ned på 170,- for 25kg)..det virker på akkurat samme måde, dog er maxit 280 hæftemørtel.

Jeg har selv lavet murstensmønster i hele hytten og vandskåret...maxit 280 på gips er noget der virker..... Har brugt ca. 500kg til hele hytten.
Skrevet af lun den 01-04-2009 11:19
Hej. Jeg er ved at lave et badeværelse, hvor de fleste vægge er gasbeton, og en enkelt er gips.
Kan jeg vandskure det og hvad skal jeg bruge af materialer??

Nogen der kan hjælpe / komme med erfaringer?

Tak


Hej lun

Tyskerne har i mange år brugt noget der hedder reibeputz det bliver brugt til udv. murværk så man får en overflade der er helt fra vandskuring til grov struktur.

Det at det er til udv. brug gør at det er godt til vådrum, det er vandafvisende men cementbaseret hvilket gør at det er diffusionsåben så muren kan ånde.

Jeg har selv brugt det i min kælder da jeg ikke kunne få noget til at binde indvendig på mine vægge, men det her holder bare.

Det jeg har brugt er fra firmaet "FAUST" og hedder Münchner  reibeputz 3-4mm.
og skal bare blandes med vand så er det klar til brug.

Det fåes i forskellige kornstørrelser fra 1mm og op til 6mm, og koster 25-30 kr. for 25 kg. i byggemarkederne i tyskland.

Jeg ved desværre ikke om der er nogle i danmark der forhandler FAUST, Jeg er så heldig at have en god kammerat på den anden side af grænsen som har lært mig at bruge mange materialer som vi ikke kender her i danmark.

M.V.H.
Georg Gearløs
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også