asbest i rørisolering

hejsa,

Jeg har nogle vand og varmerør hvor isoleringen er af ældre oprindelse, huset er fra 1946 men ved dog ik om isoleringen er fra den gang.

Hvordan kan man finde ud af om der er asbest i det ?

Synes jeg har læst et eller andet sted at rørisolering med asbest er så hårdt at det ikke giver efter hvis man trykker på det. er det rigtigt  ?

Hvis det er sansynligt at der er asbest i hvad er så bedst at gøre ved det ? har ærligt talt ikke lyst til at have det i boligen.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tjah med mindre du skal reparer på rørene, vil jeg anbefale dig at holde nallerne væk. Den gamle måde at isolere på er jo god nok og det lærred der sidder yderst skal bare have en gang maling.

Det kræver nærmest rummands udstyr at begynde at rive det ned, det støver enormt meget.

well jeg måtte fjerne et lille stykke på et par cm i den ene ende af et af rørende for at få plads til en kabelbakke der skulle gå hen over, har repareret hullet med en gang lærredstape, det var sådan noget lyst fibermateriale der var inde under lærredet som dryssede en del, men det er sq ik til at sige om det bare var noget gammelt tør mineraluld eller noget andet?

Grunden til at jeg godt ville have noget viden om hva det er er fordi jeg gerne vil have flyttet alle varmerør ud langs loftskanterne i kælderen, og så er det jo man for alvor skal igang med at fjerne noget af det gamle skrammel.

Det er lidt sært når man prøver at google omk asbest og rørisolering kan man læse sig til en masse, men ikke rigtigt få nogle eksempler det viser hvordan man kan se om der er asbest i.

Så vidt jeg kan forstå er der ved rørisolering med asbest tale om noget der hedder kirselgur som er et mineral derså er blandet med asbest. men hvordan finder man ud af om det er kirselgur hvordan ser det ud / føles???
Vil da lige gøre opmærksom på at man skal arbejde med asbest i en årrække før man får symptomerne. Ikke bare af at røre ved det en gang.!
Skrevet af StenKrog den 01-04-2009 10:30
Vil da lige gøre opmærksom på at man skal arbejde med asbest i en årrække før man får symptomerne. Ikke bare af at røre ved det en gang.!

Dette er en ofte overset sandhed! En del mennesker har det med at "løbe skrigende væk" bare ordet asbest nævnes.
Som det siges: lad det resterende sidde. For din sjælefreds skyld kunne du eventuelt bruge en støvmaske til småopgaver af den art du nævner... Dette er forøvrigt en god ide til alt der støver! Du får ikke varige gener af kortvarigt arbejde med støvende emner... Men en støvmaske sparer  dig for evt. ubehag og en del hosten or harken.
På lige rørstykker brugte man ikke asbest, det var kun ved bøjninger at man brugte det. Jeg har fjernet rørisolering der var fra den tid da Glasuld var hvidt og virkelig fyldt med glas.
Lidt senere brugte man Roockwool-puds eller Kiskelgur. Nu bruger man næsten ikke isoleringspuds, da kvaliteten er meget ringe.
Hvis du skal fjerne noget af isoleringen, kan du gøre det vådt, så det ikke støver og derefter fjerne den.
Hvis du vil flytte rørene ud til siden af kælderen, kan du jo lave så meget plads, at rørene kan efterisoleres med 20 eller 30mm.
Men det hysteri der er omkring asbest, skal du ikke tage dig af, man får ikke lungecancer af den smule asbeststøv der vil komme ved at flytte rørene, men gør dem godt våde, der hvor isoleringe skal brydes.
Og, ganske rigtigt, køb nogle gode støvmasker, det vil du ikke fortryde (hvis du altså bruger dem).

Hilsen

Klaus-E.

Isolatør

rask
Annonce

Hej "Isolerings Expert"

Synes at du skulle finde et andet sted at reklamere.


Søren O

Få ganges udsættelse for Asbest kan give lungehindekræft. Folk der kalder det hysteri, at følge reglerne for arbejde med asbest har ALTID selv arbejdet med stoffet på en støvende måde. Og det er lommepsykologi at disse personer nedtoner faren ved udsættelse for asbest, da de ønsker at fortrænge at de måske selv får den uhelbredelige lungehindekræft. JO der blev OGSÅ brugt asbest på lige rørstrækninger.. ikke så ofte som kiselgur men som asbestpap inderst mod røret.

       https://ing.dk/artikel/asbest-kan-g...ger-174050

Information:

Teknisk isolering


Produktnavn
Asbestholdig isolering
Producent
Entreprenører og håndværkere
Anvendelse
Isolering af kedler, rør, beholdere og kanaler med kiselgur- eller 
magnesia-blandinger (kompositioner) 
Især egnet ved komplicerede rørføringer
Asbestpap anvendes inderst i isoleringslag på lige rørstrækninger
Periode
Til ca. 1963. I mindre omfang til 1979
Standardmål
Tilpasset opgaven
Farve
Brun, gullig, grå og hvid, kappen er ofte malet
Overflade
Isoleringen er normalt afsluttet med pap og/eller lærred samt maling 
Pappen kan være asbestpap
Egenskab
Hård, isolerende, ubrændbar
Materiale
Kiselgur eller magnesia med op til 50 % asbest
Pap med op til 100 % asbest
Forveksling
Andre isoleringer uden asbest 
Isolering med asbestholdige blandinger er normalt ret hård i modsætning til 
mineraluldsisolering, der som regel giver efter for tryk
Anvendelsesomfang
Stort
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også