Bland selv-linoliemaling til træfacade

Er der nogen der kan hjælpe med en opskrift på hjemmeblandet sort linoliemaling?
Vi har en tilbygning i træ, som skal males sort til sommer og vi foretrækker selv at blande malingen. Har hørt at man skal bruge koldpresset linolie, tjære og jernoxid til at farve med. Men kender ikke blandningsforholdene? Og hvor man kan købe linolie i store mængder til fornuftige priser?
Håber der er nogen der kan hjælpe.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv eksempelvis w3.linolie123.dk
Udover at sælge såvel olie, tjære og pigment så er der en fin giude til hvordan opgaven gribes an.

Men hvis du søger på "trætjære" vil du let finde flere forhandlere af alle tre ingredienser.
Linolie kan købes til god pris hos www.morsmaling.dk

En gammel opskrift jeg fik af min farfar er:

1 liter linolie, en liter mørk fyrretræstjære og 1 kilo sort pigment. Bland olie og tjære under opvarmning(det må ikke ryge) og tilsæt pigment og miks med en gammel håndmikser. Påføres mens varmt med en stiv børste.

/tony

 

Tak for gode råd!

Nogle opskrifter indebærer linolie, pigment og tjære - andre blot linolie + pigment... Kan ikke helt finde ud af om vi skal blande med eller uden tjære - hvilken forskel gør det? Måske der er nogen der har svar på dette?

 

anvendelsen af trætjære er vel den oprindelige måde tilføre et impræneringsmiddel, der virker mod svamp, skimmel, alger, råd o.lign. I dag er linolie til udendørsanvendelse tilsat et svampemiddel (fungicid).

Med anvendelsen af trætjæren følger jo så også en kraftig duft, som af nogen opfattes af ubehangelig, mens andre får positive associationer til det maritime miljø :-)

Uden professionel faglig viden om emnet ville jeg vælge trætjære, da mere end 1000 års anvendelse vel er en vis form for "tilfredshedsgaranti". Men er tjæreduften et problem, så er det oplagt at vælge en olie med fungicid. Uden fungicid er olien anvendt udendørs som mad for uønskede vækster, så det er afgørende at du anvender enten det ene eller det andet svampemiddel (eller begge for den sags skyld, altså "fortynde" den fungicidholdige olie med tjære) .

Annonce
Lars har helt ret, det er vigtigt under alle omstændigheder at bruge fungicid når man bruger linolie udendørs.
Duften fra trætjæren aftager ganske hurtigt, og er det blandet med linolie(linotjære kaldes det så), indkapsler olien hurtigt tjæren, og det dufter næsten ikke.
Linolie kan med fordel også bruges på trykimprægneret træ. Det giver en utroligt flot overflade med meget klare årer.

/tony

 

pigment skal blandes med f.eks. linolie eller en ingrediens som kærnemælk. Hvor længe bør denne blanding stå inden resten af ingredienserne blandes i og blandingen anvendes? jeg tror at det har betydning for hvor fine/små pigment-partiklerne bliver i den færdige imprægneringsvæske. jeg bruger et pigment fra linolie123. Det er gult jernoxid.

/jørgen mørkholdt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også