Toyota motor problem

halløjsa ja så er der brug for lidt hjælp

sagen er den at jeg har købt min fars toyota corolla 1,3 xli med 2ee motor fra 1991
forleden dag, knækkede tandremmen for ham, sammen med et par ventil løftere.
han skiftede så rem og løftere, men det viste sig at der er et par ventiler der fes og derved var bukket.

så gad han ikke rode mere med den og solgte den til mig, sammen med reservedele, deriblandt et uniddelbart fungerende topstykke.

jeg hentede så et frisk slibesæt til bilen, og kastede mig ud i at skifte topstykke.

det gik også relativt nemt, 3½ time efter start var det "nye" topstykke monteret sammen med alle slanger følere osv.

bilen startede første gang og skulle kun justeres lidt på tændingen, juh tænker man så så var den sag klaret, og så lige ud og trille en tur for at teste.

men men men ØV! når motoren er blevet var, og enten har stået lidt i tomgang eller den får en lille smule extra gas brænder den olie af

havde det bare været hele tiden, men fejlen er periodisk.

er der nogen der har et bud på hvad der går galt?

HJÆÆÆÆÆÆLP

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nu huskede du og skifte dine ventil stampakdåser også kaldet paraplyrer. det lyder som dem der ikke slutter tætte. dit "nye" topstyk har sikkert ligget lidt også er pakdåserne bleven tørre og kan derfor ikke slutte tæt.
det er dem der sidder inde bag ved ventil fjeren. og skal slutte tæt mellem ventilen og topstykket.

 do it youselv

Det kunne jo også være at den har fået "YARIS" lige som ham fra Toyota reklamerne.

M.V.H.
Georg Gearløs
nå så nåede jeg et skridt længere og fik skiftet olie "tyvene" det viste sig så at det ikke var dem, det viste sig at være topdækslet der var fyldt med olie
men inden da var jeg meget meget dygtig, fik skiftet olietyve uden at afmontere andet en ventil løftere og knast, ikke nemt men hurtigere end af pille toppen af.

men tilgængæld bukkede jeg lige et par ventiler da jeg skulle montere knasten igen .

tumpe tænker man så!

men jeg har lært en masse af det.

1. altid tjekke om ventildæksel er oliefyldt hvis bilen ryger
2. det tar max 10 min at montere tandrem på en rolla
3. huske at stille stempler i rigtig postition inden knasten spændes
4. skifte olietyve uden at afmontere toppen
5. skifte top på en rolla
6. finde ud af hvilke ventiler der er blevet bukket.
7. bolte i et topstykke kan godt knække

nå ja af skade bliver man klog men sjælden rig! jeg må ud og bløde 800 kr til 4 udstødnings ventiler + slibesæt til ventiler og en ny toppakning.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hastværk er lastværk, Gert, og du som roder med så meget forskelligt ved at man skal bruge det indvendige af hovedet!! :)
Men jeg kender det alt, alt for godt selv! :)
Du blev da rigere på erfaring!!

Med venlig hilsen
ktm

 

det var ikke engang hastværk, det er det værste af det hele, glemte bare at tænke mig om.

jep erfaring er jo godt at få, selv om den indimellem også kan koste penge, men så er der jo en chance for at jeg en anden gang kan redde en anden fra at begå samme fejl

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis