Hvem kender en Boheme 10 meter?

Hej
Jeg går og kigger på en Boheme 10 meter og har brug for tip om båden. Kan du fortælle noget om:
Hvordan sejler båden sammenlignet med de andre 10-metere fra samme tid?
Holder konstruktionen, hvor er de mest almindelig problemer?
Venlig hilsen
Edwin P
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Boheme 10 meter er en køn slank båd bygget i marinekrydsfiner.

I 70'erne blev der fra Assens solgt Bohemer i forskellige modeller, som typisk blev solgt som værftsbygget skrog til selvaptering. Det gav en billigere båd end en tilsvarende glasfiberbåd.

Der er blot den hage ved det, at konstruktionen har indbygget selvdestruktion. Efter en 20 sæsoner i vandet er der trængt så meget vand ind i samlingerne mellem krydsfinerpladerne, at kanterne er delaminerede og møre med risiko for lækage i hårdt vejr. Disse skader kan ofte ikke ses, hvis bunden er vel vedligeholdt med maling.

Visse tilsvarende konstruktioner fra samme årti, ex Impala, blev fra starten overtrukket med glasfiber. Det giver en længere holdbarhed, hvis man sørger for at holde dem tørre indenbords.

Jeg har i mit tidligere bådliv brugt en hel sommer på at demontere køl, vende bunden i vejret, afrense for gammel maling, sætte lasker i de mest medtagne steder, overtrække med flere lag glasfiber, spartle, slibe og lakere for at redde livet på sådan en tilsyneladende pæn krydsfinersejlbåd.

mvh S/Celia

[i:]M/S Fri[/i:]
Tak for dit indlæg. Råd i samlingerne, det lyder bestemt ikke godt! Man burde kunne tjekke evt problemer i samlingerne ved at stikke en syl ind i pladerne langs samlingerne?
Hvis man nu finder en båd uden ødelagte pladeender, så burde man kunne lægge et lag epoxy over samlingerne(?)
Nogen som har erfaringen med det?
Hilsen
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Lige siden krydsfineren blev opfundet har man brugt det til bådebygning. Både som blev taget på land mellem sejladserne og opbevaret tørt gav heller ingen problemer.

I f m. de nye 2 komponent lakkers indtog i 70erne troede man, at de kunne give så meget beskyttelse, at man også kunne bruge krydsfiner til sæsonliggende både, men desværre holdt teorien ikke.

Derfor står der på næsten alle lystbådehavnes vinterpladser ødelagte og usælgelige krydsfinerbåde.

Der er kun 2 effektive løsninger:

1) Skift krydsfinerpladerne ud med nye, og det bliver nok et problem med tilskæringen, da værftet forlængst er lukket.

2) Afslibning til bart træ, opkradsning i krydsfinerens overflade for bedre vedhæftning og så mange lag glasfiber, at det bliver det bærende i bådens skrog.

Begge løsninger er besværlige og dyre, så bådens indkøbspris skal være derefter.
Begynder man med ikke holdbare lappeløsninger eller lader "stå til" ender den sansynligvis som sine artsfæller på vinterpladsen.

mvh S/Celia

[i:]M/S Fri[/i:]
Hej Edwin P
Jeg har ved et tilfælde først nu set dit spørgsmål.
Jeg er den lykkelige ejer af en Boheme 10m fra 1980. Jeg købte den relativt billigt i 1996 og foretog året efter en gennemgribende renovering som primært bestod i udskiftning af 85% af dækket, som var råddent p.g.a. forkert montering (med stålkramper) af oprindeligt teakdæk. Skroget var og er sundt helt uden delamineringer. Dette kunne jeg konstatere efter at have taget adskillige boreprøver med propbor under vandlinien.
Man skal være meget opmærksom på, at specielt endetræet i samlingerne er omhyggelig forseglet. Kør evt. over samlingerne / endetræet med overfræser og behandl med West-System (Epoxy) uden fyldstof. Det pensles på som lak. Efterspartles med samme produkt med fyldstof.
Jeg kan kun sige gode ting om sejlegenskaberne. Båden er hurtig og levende. Cockpittet er en ideel arbejdsplads for både gaster og rorsmand. Jeg sejler også båden solo uden problemer.
Boheme 10m kan i frisk vind komme op og plane på søerne. Fartmæssigt sejler jeg fra eks. Scan Cap 99.
I hård sø på bidevind kan den flade stævnside dog godt "banke nogle gode pæle i"

Med venlig hilsen
Arne D
citat:
Oprindeligt indsendt af Edwin P:
Hej
Jeg går og kigger på en Boheme 10 meter og har brug for tip om båden. Kan du fortælle noget om:
Hvordan sejler båden sammenlignet med de andre 10-metere fra samme tid?
Holder konstruktionen, hvor er de mest almindelig problemer?
Venlig hilsen
Edwin P



[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Arne D (den 23-01-2002).]

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Arne D (den 23-01-2002).]

skovmus
Jeg deler ikke den meget udtalte bekymring vedr. delaminering og problemer med bunden i Boheme 10 m. Jeg er igang med at restaurere et temmelig uplejet eksemplar af typen. De sædvanlige skader, som skyldes udtalte konstruktionsfejl, findes i samlingen mellem dæk og øverste bord og i cockpittet, hvor der ikke er hældning på sæderne. Men jeg har ikke fundet en eneste skade i bunden. Det er oplagt, at de minimale drænhuller gennem bundstokkene kan være er oplagt kilde til begyndende råd, og det vil nok være en god ide at bore disse huller op til 30 mm. Hvis man vil forhindre vand i at løbe ned gennem masten og sjappe i rummene mellem bundstokkene, er det en mulighed, at montere en mastestøtte og placere den forkortede mast på ruffet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også