Tætning mellem køl/skrog

Sejlerhilser

Er langt om længe blevet færdig med at slibe bund (5 gamle lag) og blykøl... I overgangen/mellemrummet ved køl og skrog er der en del steder hvor eet eller andet matriale mangler.. Hvad skal/bør jeg bruge i denne overgang mellem glasfiberskroget og blykølen inden bundsmøring ?

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har også stået og kløet mig i nakken over den der... og jeg fylder revnen op med sikaflex.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

gom> Tak for dit prompte svar - vil fluks køre ned og købe sikaflex.. Brugte du sikaflex fordi det er elastisk og pga evner som både vedhæftning og tætning ?
Spørger forbi jeg i bekræftende fald også kan bruge det til skroggennemføringer - der hvor lod og log transducerne skal sidde - altså to fluer med et smæk

Jeg er - her på lds - blevet belært om at sikafleks er det eneste der virker og det der holder længst.
På vores Maxi 77 er jeg 99 % sikker på at det allerede er sikaflex der sidder der i forvejen.. det er nemlig lidt blødt endnu.
På vores forrige båd var det brugt noget ala plast padding og det flækkede hver sommer.. i vandet.

Svendborg

gom>Altid rart at blive klogere og trække på andres erfaringer - endnu engang tak or tipset

3m har noget super blødt 5200 til under vandlinen (og over) holder sig blødt og elastisk længe, er dog 7-8 dage om at hærde. men skal selv til at bruge det til tætning ved røstjernene , har fræset alt glasfiber af rundt om dem så det rigtigt kan arbejde og båden forbliver tørt om læ...

Annonce
hej jeg har et spørsmål sidder kølen fast eller kan den rokke med ?
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Typisk er det kun en revne ind som ikke går ret dybt. Fordi jern eller bly arbejder meget forskelligt fra glasfiber.
Det sikaflex der sidder i vores sammenføjning er stadig blødt og der var malet bundmaling direkte oven på og det har holdt hele sidste sommer, men der blev slået små stykker bundmaling af da bunden fik en tur med højtryksrenser.

Svendborg

renek>Så vidt jeg kan konstatere sidder kølen fast - har grundet dit spørgsmål oven-i-købet checket de rustfrie kølbolte og møtrikkerne - kan ikke spænde dem..

Men som gom skriver går ud fra det skal/bør være et elastisk materiale da kølen sandsynligvis bevæger sig en smule i forhold til skroget..

ja det er rigtig men det er tit der er en smule slør der men det er godt det ikke er det der er problemen
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Nej det er rigtigt.. der må ikke være slør.. Men det er fiber og jern/bly der arbejder forskelligt når temperaturen svinger op og ned gennem årstiderne og så revner den spartelmasse hvis den er for stiv eller hård.

Svendborg

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også