ang. mangler info om kity tykhøv. og afretter

Hej !

Jeg har kigget lidt rundt og kan se nogle af jer har eller har haft KITY maskiner..

Jeg er blevet tilbud en KITY 635 tykkelsehøvl og afretter

Jeg har ikke mulighed for at prøve den, og ville høre om nogle her, har erfaring med sådan en..

Er det en god maskine til lav det selv og hobby..?

Hva må den koste i brugt men ikke slidt stand. ca. ?

Hvor gammel er sådan en svend ?

Håber i kan hjælpe lidt, jeg har søgt på nettet, men syntes ikke jeg kan finde noget om maskinen.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en.
Det er ikke den største/kraftigste maskine, men til hobbyarbejde er den fin.
Og så er den nem at flytte rundt med.
Fandtes med forskellige motorer, 1,5 eller 2 Hk. min har en 2 HK, kører godt.
Den franske side, hvor man kunne downloade manualer er tilsyneladende lukket ned.
Jeg vedlægger et par sider. Har desværre kun på fransk.
Manualen siger 1974.
Jernene kan slibes. Det synes jeg er en fordel fremfor engangs-jern.


Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Kommer i tanke om, at der findes en nyere model, der er lidt større:


Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Tak, så du mener ikke det et helt dumt køb.. hva må jeg så give for den i følge dig..?

Jeg skulle nok ha taget de fransk timer alligevel. :-)

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Jeg var _meget_ heldig med prisen på min.
Men check om den lyder ok, om tykkelseshøvl trækker ok, om remme er ok - remmen til fremtrækket sidder under sidedækslet - 2skruer. Om der er skår i jernene, hvor meget der er tilbage af jernene- er de slebet så mange gange at de ikke kan slibes igen? Om bordet kører jævnt op og ned, når den er omstillet til tykkelseshøvl.
Og tilbehør: Til brug som afretter skal der jo være armen med afskærmningen over kutteren samt et langt sideland.
Når den stilles om til tykkelseshøvl afmonterer man sidelandet og monterer skærm/spånudkast, og håndhjul til justering af bordet.
En helt ny kinamaskine kan man vel få under en tusse? (Ingen sammenligning, men det kan bruges til at trykke prisen.)
Kity'en kostede vel omkring 7-8000 i 80'erne.
Hvis ikke jeg havde en kunne jeg måske presses til at give 2000 for en god maskine.
Men jeg kender ikke markedsværdien.


Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Annonce
Jeg skal ud og se maskinen i morgen, og grunden til jeg ikke kan afprøve den er at der er kraft stik på, men ingen kraft tilstede...!

Ved du om den virkelig bruger 380 v.. Jeg tænkte der kunne jo være monteret kraftstik selv om den kun er 220 v og det var jo hurtigt at skifte på stedet..!

Hvad bruger din ?

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Det kommer helt an på hvilken motor der er monteret.
Men når den er monteret med kraftstik må man nok gå ud fra den er til 3 faser.
Kig i stikket, hvor mange ledninger der er monteret.
Eller under motorens dæksel.
Hvis motoren er original Kity er den nok med integreret drejeafbryder.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Den er med kity motor..! og sikke en masse bøvl den gav mig, da jeg tilsluttede den sprang den sikringer helt ud i gravstenen, så jeg måtte leve uden strøm i det halve af huset indtil det var til at få fat i en elekrtikker igen, her i påsken !!!

Men nu virker den, og det er en lækker lille maskine, jeg tror sku aldrig den rigtig har været brugt !! der fulgte også slibelære med til den , så jeg som du sage selv kan slibe knivene. men der er desværre ikke nogen brugsanvisning.

Glæder mig til at snedkerere lidt på den...!


Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange

Slibelæren har jeg desværre ikke.

Men jeg har et par sider brugsanvisning. Igen på fransk, men tegninger siger meget.

Det ser lidt gnidret ud her, men du kan downloade hele manualen her pakket i en rar-fil.

http://peecee.dk/upload/view/164827


Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis