Hvordan punktstøber jeg i Beton?

Hejsa,

Jeg skal til at bygge et redskabskur. Jeg holder mig under de 10kvm, så jeg ikke skal søge tilladelse til opførelsen (har dog fået en "godkendelse" af naboen).

Skuret bliver 2m X 4,5m. For hver 1m har jeg, med et jordbor, lavet et hul på 16-18cm i diameter og 90cm dybt. Jeg laver så nogle støbekasser jeg sætter over hullerne, så jeg kan lave en pæn afslutning. I betonen faststøber jeg et L-jern. Særligt for to af hullerne er dog, at de er gravet med en spade, da der skal indstøbes dampstål (kaldte mureren det vist), da her skal mures 2 søjler som afslutning på skuret. Fint skal det være...

Jeg har ingen erfaring overhovedet i at arbejde med beton, så jeg har brug råd og vejledning. Alt lige fra hvordan man blander en god beton, til tørretider, m.v.?? 

Der skal lægges fliser rundt om skuret, og det vil jeg gøre så snart jeg er færdig med at støbe. Hvor lang skal der gå før betonen er så hærdet, at den kan tåle at jeg kører med en pladevibrator??  

Mvh Greg

<p>Ingen signatur</p>
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Beton: http://www.aalborgportland.dk/default.aspx?m=2&i=107

Den siger cement: 1, sand: 3,5 , sten: 5 altså volumen. Så een skovl cement til 3,5 skovle sand og 5 skovle sten.
Du kan blande det i en alm, cementblander. Tilsæt vand så det er som en lidt tynd grød. Hellere lidt for tyndt end tykt, da betonen optager vand under hærdningen. Når du har hældt betonen i, er det en stor fordel enten at vibrere den(man kan leje en stavvibrator i mange byggemarkeder) eller banke på forskallingen i 10 minutter for at få luftbobler ud. Overfladen bør holdes fugtig under hærdningen.
Umiddelbart vil jeg sige at den er hærdet efter 14 døgn, men en pladevibrator ville jeg vente mindst 30 dage med.

/tony


 

Hej Greg

Jeg har lavet det samme, dog har jeg gravet stolpesten ned i stedet det er noget nemmere, når man ikke er så øvedet i beton, det kan nemlig rettes alle de gange du vil og du kan køre med pladevibrator med det samme, den overnævnte løsning er god nok, det er ikke den jeg anfægter
Rentojohn -> Jeps, havde også overvejet den løsning, men jeg skal som nævnt have muret to søjler og skal derfor alligevel støbe. Nu kaster jeg mig ud i det. Det kan jo ikke gå andet end helt galt! ;)

<p>Ingen signatur</p>
Som sten kan jeg da anvende granitskærver? Jeg har ved nærmere eftertanke en kæmpe bunke til bare at ligge. Sand og cement regner jeg med at gå i Stark efter.

<p>Ingen signatur</p>
Annonce
hvorfor ikke bare bruge støbemix? det er da meget letter, så skal der kun tilsættes cement og vand
Jo, nu ved jeg ikke lige hvad støbemix er, men det vil jeg da så spørge efter nede i Stark.

Jeg har vitterlig ikke en dyt forstand på beton, og ved bare at det bl.a. skal være stærkt nok til at kunne holde en muret søjle på 2,5m.

<p>Ingen signatur</p>
Støbemix findes der mange leverandører af, f.eks. sandmanden.com 1m3 støbemix giver ca. 0,8m3 beton (hvis jeg ikke husker helt forkert) sandmanden levere også cement i 200, 300 ect. kg. sække.

\\ n.c.

 

Nåh, nu er jeg blevet lidt klogere. Støbemix kan jeg købe for 500,- for en halv kubikmeter. Der er bare det ved det, at jeg selv har en kæmpe bunke granitskærver (8-12mm) til at ligge og min nabo har en kæmpe bunke fin grus jeg må tage af.

Så kan jeg vel nøjes med at købe cement, og så selv blande op med sten/granitskræver og grus, ikke sandt?

Det der støbemix er da smart nok, men det ER jo bare sten og fint grus, eller har jeg misforstået noget?

Jeg tror jeg prøver det, og blander det i 1:3,5:5 som foreslået.

<p>Ingen signatur</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis